◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

رایانامه گروه : eshragh.it@chmail.ir
◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

ﺻﺪ ﺳﺎﻝ ﺭﻩ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﻣﯿﺨﺎﻧﻪ ﺑﮕﯿﺮﯼ
ﻋﻤﺮﺕ ﺑﻪ ﻫﺪﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺳﺖ ﻧﮕﯿﺮﯼ

ﺑﺸﻨﻮ ﺍﺯ ﭘﯿﺮ ﺧﺮﺍﺑﺎﺕ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﭘﻨﺪ
ﻫﺮ ﺩﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺩﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﯼ

*

گر بر سر نفس خود امیری، مردی
بر کور و کر، ار نکته گیری، مردی

مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتاده ای بگیری، مردی...

آخرین نظرات

نویسندگان

پیوندها

 

در مورد قدرت ذهن انسان چه می‌دانید؟ اصلاً تصوری از کارهایی که ممکن است با کمک امواج مغزی قادر به انجام‌شان باشید، دارید؟ مغز انسان یکی از پیچیده‌ترین چیزهایی است که دانش بشر هنوز نتوانسته به درکی کامل از آن برسد. در ادامه شما را با جلوه جدیدی از توانایی مغز آشنا می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.


شاید صحنه‌ای درفیلم ماتریکس را به خاطر داشته باشید که کودکی تنها با قدرت ذهن خود قاشقی را خم و راست می‌کرد یا شاید در مورد یوگی‌های (مرتاضین) هندی شنیده باشید که با قدرت ذهن خود قطاری را متوقف می‌کنند. البته در نگاه اول ممکن است این مسئله چندان برای‌تان باورپذیر نباشد؛ ولی قدرت ذهن انسان را نمی‌توان دست کم گرفت. اکنون علم نیز در این عرصه وارد شده و سعی دارد قدرت‌های ناشناخته ذهن بشر را به اثبات برساند.


فناوری کنترل ذهن به افراد کمک می‌کند کارهایی را که تصور نمی‌کردند امکان پذیر باشد، انجام دهند؛ شاید چیزی همانند هدایت یک هواپیما، حتی در صورتی که تجربه پرواز شخص نزدیک به صفر باشد. بله این کاری است که یک گروه از محققان دانشگاه فناوری مونیخ و دانشگاه فناوری برلین در آلمان در حال بررسی و توسعه آن هستند. آنها نه تنها قدرت پرواز به کمک ذهن را توسعه دادند، بلکه دقت بالای آن را نیز به اثبات رساندند.


این دانشمندان که توسط پرفسور فلورین هولزاپفل (Florian Holzapfel) رهبری می‌شدند کار خود را روی هفت داوطلب (یکی از داوطلبین هیچ سابقه حضوری در کابین خلبان نداشت) شروع کردند. در طی آزمایش این افراد موفق شدند با استفاده از یک شبیه‌ساز پرواز، با آن چنان دقتی هواپیما را هدایت کنند که حتی برای دریافت گواهی پرواز نیز کفایت می‌کرد. برای برقراری ارتباط بین مغز و هدایت هواپیما، دانشمندان از کلاهی که الکترودهای الکترو آنسفالوگرافی یا EEG به آن متصل بود، استفاده کردند. سیگنال‌ها از مغز داوطلب دریافت و با استفاده از یک الگوریتم توسعه‌یافته توسط محققان دانشگاه فناوری برلین به دستوراتی برای هدایت هواپیما ترجمه می‌شد.


"تیم فریکه" (Tim Fricke) سرپرست بخش سرمایه گذاری این پروژه تحت عنوان "پرواز مغز"، هدف بلند‌مدت این دانشمندان را بالا بردن امکان دسترسی افراد به تجربه پرواز عنوان کرد. او می‌گوید:


ما شک داریم به این زودی هر فردی بتواند با پوشیدن کلاه مجهز به الکترود، هر هواپیمایی را به پرواز درآورد؛ اما در عین حال معتقدیم این فناوری قادر است هدایت هواپیما و پرواز را امن‌تر کند؛ چرا که به خلبانان آزادی بیشتری می‌دهد تا وظایف متعدد خود در کابین را به خوبی به انجام برسانند.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۱۸
m.mohamad niya

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی