◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

رایانامه گروه : eshragh.it@chmail.ir
◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

ﺻﺪ ﺳﺎﻝ ﺭﻩ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﻣﯿﺨﺎﻧﻪ ﺑﮕﯿﺮﯼ
ﻋﻤﺮﺕ ﺑﻪ ﻫﺪﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺳﺖ ﻧﮕﯿﺮﯼ

ﺑﺸﻨﻮ ﺍﺯ ﭘﯿﺮ ﺧﺮﺍﺑﺎﺕ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﭘﻨﺪ
ﻫﺮ ﺩﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺩﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﯼ

*

گر بر سر نفس خود امیری، مردی
بر کور و کر، ار نکته گیری، مردی

مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتاده ای بگیری، مردی...

آخرین نظرات

نویسندگان

پیوندها

 


سال ها قبل از به وجود آمدن کامپیوتر ها، انسان هایی روی اَبَرمتن (هایپرتکست) -مورد استفاده در مرورگرهای وب برای بازیابی اطلاعات متصل به هم- کار می کرده اند. اَبرمتن به رسانه هایی گفته می شود که بیش از یک متن ساده هستند. عمر آن حتی به قبل از ایده های ونیوار بوش می رسد، مردی که بر پا کردن زمینه و زیرساخت برای ابرمتن توسط کامپیوتر microfiche و مقاله سال ۱۹۴۵ را به او نسبت می دهند.
اما طبق مقاله آتلانتیک، افرادی حتی قبل از شروع قرن ۲۰ مشغول اختراع راه هایی برای ذخیره و بازیابی اطلاعات بوده اند. پاول اوتله (Paul Otlet) یکی از آنها بوده.

نابغه بلژیکی آقای پاول اوتله (۱۸۶۸ تا ۱۹۴۴)
آقای پاول اوتله (۱۸۶۸ تا ۱۹۴۴)

این نابغه بلژیکی، در سال ۱۸۹۵ ایده “کتابخانه های جهانی” را منتشر کرد که در آن هر کسی می توانست به تعداد زیادی کتاب دسترس پیدا کند. تا ۱۹۳۴ او ایده خود را بهینه کرد و نام “تلسکوپ های الکترونیک” را بر آن گذاشت، چیزی که می توانست مردم را به کتاب و فیلم و صوت و عکس متصل کند.

با اینکه امروزه این ایده در سر هر کسی عادی جلوه می کند اما بیش از ۱ قرن قبل، معدود افرادی خلاقیت ایده پردازی آن را داشتند. اوتله به گروهی از متفکرین پیشتاز مثل هنری لافونتن و نابغه معماری لو کوربوزیه پیوسته بود تا آرشیوی جهانی برای روزنامه ها بسازد و هر چند آن ایده ها راهی به دنیای واقعی نیافتند، اما در مقطعی این گروه یک سرویس تعاملی برای ارسال پرسش و دریافت پاسخ از طریق تلگراف (با هزینه مشخص) ساختند.

با حمله نازی ها به بلژیک آینده از نظر اوتله تیره و تار شد.
هدف نهایی اوتله ساختن سیستمی بود که با آن هر کسی می توانست متن را “از راه دور” بخواند، آن را تغییر اندازه دهد و روی صفحه های شخصی مشاهده کند (عکس نخست). این بینش بلند در واقع همان اینترنت مدرن بود، چیزی که حتی ونیور بوش هم آمدنش را حدس نمی زد. متاسفانه با حمله نازی ها به بلژیک در سال ۱۹۴۰، چشم انداز دور اندیشانه اوتله نیز از بین رفت ‌و آینده در نظرش تیره و تار شد. او ۴ سال بعد درگذشت، اما خوشبختانه تاریخ او را فراموش نکرده واعتبار برخی از آن ایده ها متعلق به او است.

 

 
موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۵
m.mohamad niya

نظرات  (۱)

۲۰ شهریور ۹۹ ، ۱۴:۰۱ گوگل BERT چیست؟ تاثیر الگوریتم گوگل برت بر سئو
Sweet blog! I found it while searching on Yahoo News. Do you have any suggestions on how to get
listed in Yahoo News? I've been trying for a while but I never
seem to get there! Appreciate it

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی