◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

رایانامه گروه : eshragh.it@chmail.ir
◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

ﺻﺪ ﺳﺎﻝ ﺭﻩ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﻣﯿﺨﺎﻧﻪ ﺑﮕﯿﺮﯼ
ﻋﻤﺮﺕ ﺑﻪ ﻫﺪﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺳﺖ ﻧﮕﯿﺮﯼ

ﺑﺸﻨﻮ ﺍﺯ ﭘﯿﺮ ﺧﺮﺍﺑﺎﺕ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﭘﻨﺪ
ﻫﺮ ﺩﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺩﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﯼ

*

گر بر سر نفس خود امیری، مردی
بر کور و کر، ار نکته گیری، مردی

مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتاده ای بگیری، مردی...

آخرین نظرات

نویسندگان

پیوندها

هنوز هم جا دارد اگر کسی با دیدن و خواندن چنین مطالبی به چشمان و گوشهایش اعتماد نکند و همه را یک دروغ تکنولوژیکی بیشتر نداند، مخصوصا با روند کندی که فعلا چاپ سه بعدی به دلیل هزینه‌های بالایی که دارد در پیش گرفته است، اما خب در حال حاضر و حتی در گذشته ابزار و اشیائی به وسیله چاپ سه بعدی ساخته شده‌اند که پرداختن به آنها واقعا جالب توجه است. در مقاله زیر 10 تا از چیزهایی را که در حال حاضر چاپ سه بعدی می‌شوند می‌بینید و احتمالا در پایان مقاله بسیار شگفت زده خواهید بود.

اعضای بدن
اولین چیزی که پس از شنیدن پیشرفتهای انجام شده در چاپ سه بعدی به ذهنمان می‌آید، چاپ اعضای بدن است.

گوشها، کلیه‌ها، رگهای خونی، پوست و تمامی استخوان‌ها توسط دانشمندان آمریکایی با موفقیت چاپ سه بعدی شده‌اند. به جای پلاستیک در ساخت این اعضا از ماده‌ای ژل مانند که از سلولها ساخته شده استفاده می‌شود. برای استخوان‌ها هم از ماده‌ای پودر مانند و از جنس سرامیک استفاده می‌شود.

این پیشرفت نوید روزی را می‌دهد که پزشکان بتوانند برای بیماران خود هر عضوی را که می‌خواهند فراهم کنند.


پیتزا
این پروژه ناسا در واقع برای فضانوردان تهیه شده تا بتواند غذای آنها را فراهم کند.

معمولا پرینترهای غذا از یک کارتریج استفاده می‌کنند، اما جالب است بدانید که پرینتر پیتزا از چند کارتریج مثل خمیر، پنیر و سس استفاده می‌کند. نظرتان چیست؟ دلتان می‌خواهد یک چنین چاپگری در منزل داشته باشید؟


شکلات
اگر جای پلاستیک درون کارتریج را با شکلات ذوب شده پر کنیم، می‌توانیم انواع مختلفی از دسر داشته باشیم که روی آن هر نوع نوشته و تصویر دلخواه را چاپ کنیم، نقوشی که با کامپیوتر پردازش شده و قابل تغییرند.Chocedge یکی از اولین پرینترهای مختص چاپ شکلات است. البته در این زمینه یعنی چاپ شکلات و آبنبات رقابت زیادی وجود دارد.


لباس
شاید این نوع البسه هنوز در بازار یافت نشوند، اما راه خود را به سالنهای فشن باز کرده‌اند. دیتا ون تسه، مدل مشهور، اولین لباس کاملا چاپ شده را به تن کرده که دقیقا برای او ساخته شده است. این لباس از 3000 گره درست شده است.

این روش تهیه لباس، به احتمال زیاد و به زودی خیاطی را به چالش می‌کشد.


آلات موسیقی
در حال حاضر امکان ساخت آلات موسیقی به طور کل یا فقط در بخشهایی امکان پذیر است. یک گیتار پرینت شده با ظاهری منحصر بفرد و آکوستیک عالی در حال حاضر در دنیا وجود دارد. یکی از محققان MIT Media Lab با نام آمیت زوران، یک فلوت را چاپ سه بعدی کرده است. بعلاوه یک شرکت آلمانی هم یک ویولن از جنس پلیمر تولید کرده است.

فعلا تنها مشکلی که درباره این آلات موسیقی وجود دارد، صدای نه چندان جالب آنها در مقایسه با آلات قدیمی است. مثلا جوانا رونگو، ویولنیست تک نواز در مراسم TED Amsterdam با هر دو ویولن معمولی و پرینت شده اجرا کرد و در آخر مشخص بود که مخاطبان کدام را بیشتر پسندیده‌اند.


خودرو
در نگاه اول Urbee 2 بیشتر از اینکه شبیه یک خودرو باشد شبیه پاستیل بوده که در واقع اولین خودرویی است که به طور عمده با پرینت سه بعدی ساخته شده است.

این خودروی سه چرخه بسیار ارزانتر و از نظر انرژی صرفه‌جوتر از هر خودروی دیگر موجود در بازار است، اما تنها 23 اسب بخار قدرت دارد که نمی‌تواند در بزرگراه‌ها تردد داشته باشد.

مخترع این خودرو رویای روانه کردن آن به خیابانهای آمریکا را دارد، اما اول باید کارهایی در این زمینه انجام پذیرد.


اسلحه
شاید بحث برانگیزترین وسیله‌ای که می‌توان با چاپگرهای سه بعدی ساخت همین اسلحه‌ها باشند. اولین اسلحه با نام Liberator را فردی 26 ساله به نام کودی ویلسون ساخته است.

در حال حاضر هر کسی که یک چاپگر سه بعدی داشته باشد و اتصال به اینترنتش فراهم باشد، می‌تواند طرحهای مورد نظر را دانلود کرده و اسلحه خود را از جنس پلاستیک داشته باشد. اما بدانید که پلاستیکی بودن آنها، مرگبار بودنشان را رد نمی‌کند. طبق تحقیقات اف بی آی، همین لیبراتور می‌تواند گلوله‌هایی را شلیک کند که به ارگانهای داخلی آسیب رسانده و آنها را سوراخ کند.


هواپیماهای کنترلی
محققان دانشگاه ساوت همپتون یک (SULSA(Southampton University Laser Sintered Aircraft که در واقع یک وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین است ساخته که می‌توان از طریق چاپ سه بعدی آنرا تولید انبوه کرد. این هواپیما با حداکثر سرعت 90 مایل در ساعت پرواز می‌کند و می‌تواند مدت 30 دقیقه در هوا بماند.

این هواپیمای بدون سرنشین را می‌توان در 10 دقیقه و از جنس پلاستیک و بدون نیاز به هیچ ابزاری مثل پیچ گوشتی ساخت. البته این محصول در همین مرحله باقی مانده و آنرا در بازار نخواهید دید.


پرینترهای سه بعدی
بله، درسته، شما می‌توانید با یک چاپگر سه بعدی یک چاپگر دیگر تولید کنید. RepRap نام یک پرینتر اوپن سورس بوده که کارش همین است. تنها کافیست آنرا با قیمت 500 یا 600 دلار تهیه کرده و تا دلتان می‌خواهد برای دوستان و آشنایانتان پرینتر سه بعدی درست کنید.
آی تی رسان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی