◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

رایانامه گروه : eshragh.it@chmail.ir
◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

ﺻﺪ ﺳﺎﻝ ﺭﻩ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﻣﯿﺨﺎﻧﻪ ﺑﮕﯿﺮﯼ
ﻋﻤﺮﺕ ﺑﻪ ﻫﺪﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺳﺖ ﻧﮕﯿﺮﯼ

ﺑﺸﻨﻮ ﺍﺯ ﭘﯿﺮ ﺧﺮﺍﺑﺎﺕ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﭘﻨﺪ
ﻫﺮ ﺩﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺩﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﯼ

*

گر بر سر نفس خود امیری، مردی
بر کور و کر، ار نکته گیری، مردی

مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتاده ای بگیری، مردی...

آخرین نظرات

نویسندگان

پیوندها

13 اشتباه رایج در طراحی وب

پنجشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۳۲ ب.ظ


                  بسیاری از کمپانی ها در طراحی سایت اینترنتی خود کاملا شتاب زده عمل می کنند؛ امّا علّت چیست؟ واضح است، طراحی سایتی که برای بازدیدکنندگان جالب توجه و خوانا باشد، و درعین حال بتواند در رقابت تنگاتنگ جستجوها موفق باشد، مستلزم صرف زمان و هزینه قابل توجهی است. راه اندازی یک وب سایت باکیفیت بدون شک یکی از بهترین روش ها به منظور ارتقاء اعتبار آنلاین کمپانی و افزایش تعداد بازدیدکنندگان آن است.

از این رو در ادامه قصد داریم به جای بررسی تکنیک های کاربردی جهت طراحی بی عیب و نقص سایت، ۱۳ اشتباه رایج در طراحی وب را از نظر بگذرانیم که به احتمال زیاد گریبانگیر بسیاری از خوانندگان هم شده اند:
۱٫ بی هدفی
یکی از مهم ترین دلایلی که موجب خروج فوری بازدیدکنندگان از سایت ها می شود این است که متوجه نشوند هدف اصلی سایت موردنظر چه بوده است. چنین ضعفی در تعریف هدف، عموما با استراتژی های اشتباه بازاریابی مانند قرار دادن لینکی به صفحه فروش قطعات کامپیوتری، با عنوان لینک ’اخذ وام بانکی کم بهره‘ همراه می شود. هدف اصلی از راه اندازی وب سایت می بایست از پیش مشخص شود، که به نوبه خود به مرحله بعد می انجامد…
۲٫ خوانا نبودن
محتوای تعبیه شده درون سایت می بایست به نحوی انتخاب شود که هدف اولیه طراحی سایت را تقویت کند. بلوک های متنی چند ده خطی، فایل های پی دی اف و محتوای نچسب و خسته کننده کاربران را به سرعت از سایت فراری می دهند. بهتر است از استایل های مدرن قرن ۲۱ استفاده کنید و ترتیبی دهید تا محتوا به صورت یکنواخت و طبیعی جریان پیدا کند؛ هرچند گاهی پروسه فوق به درستی اجرا نمی شود و درنتیجه با مشکل بعد دست به گریبان می شویم…
۳٫ ساختار هدایتی(Navigation ) پیچیده
نوارهای هدایتی تعبیه شده در گوشه و کنار سایت باید کاربر را به نحوی راهنمائی کنند تا بتواند با کوچکترین زحمت ممکن به محتوای دلخواه خود دسترسی پیدا کند. بهتر است ساختار هدایتی سایت را با تصاویر و صداهای آزاردهنده و بچه گانه تخریب نکنید. سعی کنید نوارهای هدایتی تا حد ممکن ساده و کاربردی باشند.
۴٫ بی نظمی
تعیین ترتیب کلّی قرارگیری موضوعات، یکی از رایج ترین معضلات پیش روی طراحان وب است؛ ساختار سایت باید درست مانند یک کتاب باشد؛ کاربران وارد صفحه اصلی آن (جلد کتاب) شوند، رفته رفته اطلاعات بیشتری به دست آورند و هر زمان که مایل بودند بتوانند برخی از فصل های کتاب را با یک کلیک ساده رد کنند. بهتر است اطلاعات را به نحوی اولویت بندی کنید که بخش های مهم تر محتوا در قسمت های ابتدائی و میانی گنجانده شوند.
۵٫ سرعت اندک بارگذاری صفحات
به هیچ وجه درون صفحه اصلی سایت، ده ها تصویر حجیم، فایل صوتی یا تصویری و یا دموهای پیچیده فلش تعبیه نکنید. کاربران دوست ندارند منتظر بمانند تا سایت کاملا بارگذاری شود. بهتر است ساختارهای پیچیده را قلم بگیرید و محتوا را به صورت ساده و طبیعی ارائه کنید.
۶٫ عدم انطباق بخش های مختلف با یکدیگر
استفاده از قابلیت های فسیل شده درون وب سایت و انتخاب عنوان نامناسب برای لینک ها، از جمله عواملی به شمار می روند که موجب از هم گسیختگی سایت می شوند. لینک صفحه نخست سایت که درون صفحات مختلف تعبیه شده است، می بایست همواره کاربران را به صفحه اصلی هدایت کند. چنین قانونی درخصوص سایر لینک ها نیز صدق می کند. نوارهای هدایتی و رزولوشن سایت نیز می بایست درون تمامی صفحات به صورت استاندارد تنظیم شده باشند.
۷٫ رزولوشن غیراستاندارد
یکی از مهم ترین نکات درخصوص رزولوشن سایت این است که هیچ گاه نباید صفحات را به گونه ای تنظیم کنید که کاربران مجبور شوند به صورت افقی اسکرول کنند. بهتر است در طراحی سایت از رزولوشن استاندارد صفحه یا همان ۱۰۲۴*۷۶۸ استفاده کنید تا هیچ یک از مرورگرها و دستگاه های موبایل در مشاهده آن مشکلی نداشته باشند.
۸٫ مشکل در مشاهده وب سایت از طریق دستگاه های موبایل
تعدادی از اشتباهات رایج در طراحی وب، به نمایش سایت درون دستگاه های موبایل برمی گردند؛ حجم قابل توجهی از جستجوهای صورت گرفته در طول هر روز، از طریق تلفن های هوشمند و تبلت ها صورت می گیرند. از این رو بهتر است سایتتان را به نحوی طراحی کنید که درون چنین دستگاه هایی به صورتی که می بایست نمایش داده شود. جستجوی موبایلی روز به روز در حال محبوب تر شدن است، بنابراین درصورتی که از غافله عقب بمانید، طولی نمی کشد که متوجه می شوید سایتتان تنها در حال اتلاف منابع است و کوچکترین فایده ای به همراه ندارد.
۹٫ فعالیت های مشکوک سئو
اجرای فعالیت های بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) بر روی نسخه های معمولی و موبایلی سایت، درست مانند گذشته حائز اهمیت است و می تواند بر روی رنکینگ سایت درون گوگل و سایر موتورهای جستجو تاثیر قابل توجهی بگذارد. اصلی ترین نکته در این زمینه این است که افراط در بهینه سازی سایت می تواند از دست روی دست گذاشتن هم خطرناک تر باشد. گوگل عاشق این است که چنین سایت هایی را جریمه کند؛ بهتر است با انباشتن کلمات کلیدی درون کپی سایت و تگ های مختلف و یا اجرای سایر فعالیت های مخاطره آمیز، چنین بهانه ای به آن ندهید.
۱۰٫ بی ثمری
هر وب سایتی باید برای بازدیدکنندگان خیری به همراه داشته باشد، محتوای سایت درخصوص ارتقاء سطح بازاریابی است؟ یک خبرنامه رایگان است؟ قصد دارد محصول یا پروسه خاصی را به صورت اصولی بررسی کند؟ هدف سایت هرچه که باشد، لازم است برای کاربر فایده ای به دنبال داشته باشد یا به نحوی اطلاعات وی را ارتقاء دهد.
۱۱٫ تبلیغات محض
به یاد داشته باشید هدف سایتتان صرفا تبلیغات نیست؛ بهتر است از محتوای صفحات به منظور آموزش بازدیدکنندگان درخصوص فعالیت های مجموعه و ماهیت اصلی کسب و کار بهره بگیرید. در میان محتوای تمام تبلیغاتی خود، لینک هایی نیز به صفحات بررسی محصولات/ خدمات تعبیه کنید.
۱۲٫ غفلت از اصول اولیه
هر سایتی می بایست شامل چند بخش اساسی از جمله هدر صفحه اصلی سایت، صفحه تماس با ما، صفحه درباره ما، بخش سوالات متداول و … باشد؛ ایجاد چنین صفحاتی کاملا ضروری و درعین حال بسیار ساده است.
۱۳٫ شباهت بیش از حد به…
بهتر است مراقب باشید سایتتان بیش از حد به سایر وب سایت ها شبیه نشود؛ اندکی متفاوت باشید و اتفاقات جدید را تجربه کنید؛ درصورتی که از وضع جدید راضی نبودید، می توانید همه چیز را به وضع سابق برگردانید.
تعدادی اشتباه دیگر نیز در حوزه طراحی وب شایع است، امّا بهتر است سعی کنید تا حد ممکن از وقوع مشکلات پیشگیری کنید، لزومی ندارد به استقبالشان بروید
مرواهاست
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۲۹
sajad shagerd

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی