◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

رایانامه گروه : eshragh.it@chmail.ir
◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

ﺻﺪ ﺳﺎﻝ ﺭﻩ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﻣﯿﺨﺎﻧﻪ ﺑﮕﯿﺮﯼ
ﻋﻤﺮﺕ ﺑﻪ ﻫﺪﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺳﺖ ﻧﮕﯿﺮﯼ

ﺑﺸﻨﻮ ﺍﺯ ﭘﯿﺮ ﺧﺮﺍﺑﺎﺕ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﭘﻨﺪ
ﻫﺮ ﺩﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺩﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﯼ

*

گر بر سر نفس خود امیری، مردی
بر کور و کر، ار نکته گیری، مردی

مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتاده ای بگیری، مردی...

آخرین نظرات

نویسندگان

پیوندها

 در این مطلب، قصد داریم تا نگاهی به شرکت‌های بزرگ و بازیگران اصلی در صحنه ساخت و فروش گوشی‌های تلفن همراه در ایران بیندازیم و این بار از منظری متفاوت به آن‌ها بنگریم! از این پنجره که این شرکت‌ها چقدر برای مخاطب خود در کشور ما ارزش قایل هستند و آیا همان قدری که خریداران نسبت به محصولات این سازنده‌ها تمایل نشان می‌دهند، آن‌ها نیز حاضر به رعایت احترام متقابل بوده و حقوق مصرف کنندگان در ایران را رعایت می‌کنند؟ آیا همان هزینه‌هایی که برای تبلیغات و معرفی هر چه بهتر محصولات خودشان در سطح جهانی انجام می‌دهند، در ایران نیز بر روی میز کاری‌شان می‌گذارند؟!
نکته: این تحلیل، تنها درباره بخش تلفن همراه شرکت‌ها انجام پذیرفته و ارتباطی به سایر قسمت‌های تولیدی این سازندگان ندارد. همچنین عملکرد کاری آن‌ها در ایران مورد نقد و بررسی قرار گرفته و درباره کیفیت محصولات آن‌ها صحبتی نمی‌شود.
سامسونگ: بی‌مهر!
این کمپانی کره‌ای، علاوه بر اینکه بر جایگاه نخست ساخت و فروش گوشی‌های تلفن همراه تکیه کرده است، در ایران نیز ظاهرا چنین جایگاهی دارد و همیشه از بدو حضورش در بازار ما، سرمایه‌گذاری‌های زیادی را جهت توسعه و فروش محصولاتش ارایه کرده است. اما در یک سال اخیر و به خصوص با اوج گیری برخی از تحولات سیاسی، فعالیت آن به نحو محسوسی دچار کاهش شد. بیلبوردهای تبلیغاتی این کمپانی یکی پس از دیگری پایین آمد. محصولات با گارانتی اصلی آن رو به افول نهاد، مارکتی چون سامسونگ اپ با بی‌مهری تمام بر روی کاربران ایرانی بسته شد و تعاملات رسانه‌ای آن نیز تا بیشترین حد ممکن کاهش یافت. با اینکه سامسونگ دارای دفتر مرکزی در تهران بوده و بخش موبایل نیز دارد، اما در چند وقت اخیر هیچ گونه تعاملی با رسانه‌های فناوری نیز ندارد و رسما باعث شده تا محصولات این سازنده با چراغی خاموش وارد بازار شوند و کاربر ایرانی که همیشه تمایل زیادی به محصولات و پرچمداران این کمپانی نشان داده، رسما از خواندن یک نقد اختصاصی و یا توجه ویژه به خویش محروم شود. حتی در مسابقات جام قهرمانان آی‌تی‌رسان، علی‌رغم پیگیری‌های بسیار زیاد انجام شده، دفتر مرکزی این شرکت هیچ گونه همکاری جهت در اختیار قرار دادن مدلی چون نوت 3 انجام نداد و زیر مجموعه‌های آن نیز با بی‌توجهی به چنین امر مهمی، تنها تمرکز خودشان را بر فروش بیشتر محصولات‌شان بدون توجه به معرفی آن کالا گذاشتند!
در واقع سامسونگ موبایل را می‌توان در حال حاضر یکی از بی‌مهرترین کمپانی‌های تولید کننده گوشی برای ایرانیان دانست که نمک می‌خورد و نمکدان می‌شکند! آیا کاربران ایرانی، صرف خوب بودن محصولات این کمپانی، بایستی جاده دوستی با این سازنده را همچنان یک طرفه نگاه دارند؟!
سونی: تلاش برای ارتقا
هم‌زمان با تغییر سیاست‌های جهانی سونی موبایل و جدایی از اریکسون، فعالیت‌های این برند خوش‌نام ژاپنی نیز در کشور ما فزونی گرفت. سونی موبایل با آنکه دارای دفتر رسمی مرکزی در ایران نیست، اما تمام تلاش خود برای داشتن پایگاهی مستحکم از طریق دفتر خاورمیانه‌اش در شهر دوبی را انجام می‌دهد. در نظر گرفتن جایگاهی ویژه برای اهالی رسانه در سمینارهای بین‌المللی سونی، ارسال خبرنگار جهت پوشش برخی از رویدادهای مهم جهانی همچون CES 2014، در اختیار قرار دادن جدیدترین گوشی‌ها با سرعت بسیار مناسب و با سهولت بالا برای رسانه‌ها، از جمله فعالیت‌های مثبت این کمپانی و ارزش گذاشتن برای کاربر و رسانه ایرانی است.
البته در این بین نیمه خالی کوچکی نیز وجود دارد. محصولات سونی با آنکه فراوانی بسیاری در کشور ما دارند، اما تعداد محصولات بدون گارانتی آن بسیار بیشتر از کالاهای با گارانتی اصلی (گارانتی شرکت آرمان همراه آرین) بوده و به همین خاطر بسیاری از کاربران، از پشتیبانی رسمی محصولات سونی محروم می‌شوند. ضمن اینکه انتظار می‌رود تولید نرم‌افزارهای ویژه فارسی توسط سونی جهت ارج نهادن به استقبال بسیار زیاد خریداران، بالاتر باشد.
در پایان باید عنوان کرد که سونی موبایل، نگاه ویژه‌ای بر کشور ایران دارد و تبلیغات مناسب، همکاری عالی با رسانه‌ها و برخورد حرفه‌ای مدیران دفتر مرکزی آن در دوبی، نقاط مثبتی برای این سازنده محسوب می‌شود. همچنین سونی موبایل چندی پیش سمیناری آموزشی با حضور مدیر کل بازرگانی خاور میانه خود در تهران و پس از سال‌ها در تهران برگزار کرد تا نشان دهد که تحولات جاری در ایران را کاملا مد نظر داشته و در صدد بهبود هر چه بیشتر حضورش در بازار ایران است.
ال‌جی: ثبات در حرکت
شاید بتوان ال‌جی موبایل را سازنده‌ای دانست که کمی دیر به فکر پیشرفت در سری گوشی‌های هوشمند خودش افتاد اما با سرمایه‌گذاری گسترده جهانی که در این بخش انجام داد، توانست خیلی سریع خودش را به رقبا برساند. این شرکت که دارای دفتر مرکزی در کشور ما نیز است، همگام با این توسعه، فعالیت‌هایش را نیز در ایران گسترده‌تر کرد و سعی نموده با تبلیغات گسترده، تعاملات خوب با رسانه‌ها و وارد کردن کالاهای با گارانتی و قیمت‌های مناسب، سهم خوبی از بازار کشور را بگیرد.
ال‌جی موبایل را می‌توان از معدود کمپانی‌هایی دانست که خیلی اصولی در بازار کشور ما فعالیت می‌کند. همگام با سیاست‌های جهانی‌اش، بازار ایران را مد نظر قرار می‌دهد، به طور معمول تعداد محصولات با گارانتی آن در بازار کشور، بیشتر از سایر سازنده‌ها است و به بخش پشتیبانی و خدمات پس از فروش نیز توجه ویژه‌ای دارد.
شاید در این بین یکی از ایراداتی که به این کمپانی بتوان وارد نمود، ورود دیر هنگام پرچمداران اصلی آن به بازار کشورمان باشد که این امر بیشتر از هر چیزی، ناشی از سیاست‌های دفتر اصلی آن در کشور کره است. البته ال‌جی تلاش زیادی کرده تا این مهم را نسبت به گذشته بهبود دهد اما همچنان در این بین کاستی‌هایی دیده می‌شود.
در مجموع ال‌جی موبایل را باید شرکتی دانست که از ابتدای حضور خودش در بازار ایران، با یک ثبات نسبی گام بر داشته و خیلی خوب در زیر فشارهای ناشی از تحریم‌ها نیز مقاومت کرده و مثل برخی از شرکت‌ها، پشت کاربران و رسانه‌های داخلی را خالی نکرده و رخت سفر را از بازار کشورمان نبسته است.
هوآوی: من هستم!
هوآوی از همان سال‌های نخست ورودش به دنیای تلفن همراه، تلاش زیادی کرد تا جایگاهی را نیز در بازار کشورمان کسب کند. در این بین با برخی از شرکت‌های فروش، همکاری‌هایی را نیز آغاز کرد تا سرانجام با پیوستن مجموعه پارس مایکروتل، توانست حضور خویش را در بازار کشورمان پر رنگ‌تر از پیش کند.
این کمپانی تبلیغات نسبتا زیادی را نیز برای محصولاتش انجام می‌دهد و کمپین‌های گسترده‌ای را هم برای برخی از مدل‌های هوشمندش همچون Ascend P6 آغاز نموده که نشان از اهمیت بسیار بالای مارکت ایران برای این شرکت چینی دارد. خوشبختانه کالاهای با گارانتی اصلی آن هم در بازار در سطح مناسبی قرار دارد و به طور معمول پشتیبانی نسبتا خوبی نیز از آن صورت می‌گیرد.
در بخش همکاری با رسانه‌ها، این کمپانی فراز و نشیب‌های نسبتا زیادی داشته و گاهی بسیار خوب و زمانی نیز ضعیف ظاهر شده است و بر یک مدار پیوسته گام بر نمی‌دارد! ضمن اینکه، بسیاری از محصولات آن به صورت رسمی وارد کشور ما نشده و یا خیلی دیر به بازار ایران می‌رسند و بایستی هوآوی تلاش کند که در این بخش، سرعت عمل بیشتری را از خود نشان دهد.
نوکیا: فرار!
نزدیک به یک سال و نیم از تعطیل شدن دفتر رسمی نوکیا در ایران می‌گذرد که خروج این کمپانی فنلاندی و البته در حال حاضر آمریکایی (به دلیل خریداری شدن توسط مایکروسافت)، ضربه‌های جبران ناپذیری را بر پیکره این غول فناوری وارد کرد. نوکیا که زمانی در کشور ما به تنهایی فرمانروایی می‌کرد و حتی هیچ سازنده‌ای را در نزدیکی خویش احساس نمی‌نمود، با سقوط در رده‌بندی جهانی، در ایران دچار افول بیشتری شد و به بهانه تحریم‌ها و به دلیل مشکلات عدیده خویش، رخت سفر را از کشور ما بست و در یک حرکت ناگهانی، تمام فعالیت‌هایش را در ایران تعطیل نمود.
البته محصولات این شرکت (به غیر از ویندوزفون‌ها) همچنان با گارانتی اصلی در ایران عرضه شدند و مراکز نوکیا موسوم به Nokia Care فعالیت‌شان را ادامه دادند. ضمن اینکه به تازگی کالاهای ویندوزفون آن نیز به سبد کالاهای با گارانتی اصلی نوکیا در حال افزوده شدن هستند اما در زمینه تبلیغات، ارتباط با رسانه و معرفی محصولات، تحرک خاصی از این کمپانی دیده نمی‌شود و تنها با تلاشی اندک، سعی دارد تا حداقل سهم کوچکی از سهم بزرگ گذشته خویش را حفظ نماید.
نوکیا با آنکه پیشینه بسیار درخشان و قابل قبولی در کشور ما داشت و هنوز هم در بین کاربران ایرانی محبوبیت دارد، با تعطیلی به یک‌باره دفتر خویش در ایران، کاری کرد که لقب فراری را بتوان برازنده‌اش دانست!
اپل: صاحب ندارم!
کل محصولات تولیدی این شرکت آمریکایی از ابتدای حضورش در بازار جهانی، به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد اما سیاست‌های این شرکت، سیستم عامل منحصر به فرد، محصولات استثنایی و… سبب شده تا یکی از پیشتازان اصلی بازار باشد و طرفدران متعصب و عاشقان سینه چاکی نیز داشته باشد. اما این شرکت هیچ گاه به صورت رسمی (و حتی غیر رسمی!) کاربران ایرانی و پشتیبانی از آن‌ها را به رسمیت نشناخت و شرکت‌های ریز و درشت بسیاری اقدام به وارد کردن محصولات آن به بازار کشورمان کردند. جایی که برخی خود را نماینده اصلی آن از طریق دفترهای دوبی و حتی فیلیپین می‌دانند و بعضی اقدام به تاسیس اپل استورهای بزرگ در بازار کشورمان می‌کنند.
اما نکته‌ای که در این بین مهم است، عدم پشتیبانی رسمی سازنده اصلی از کاربران ایرانی است و شاید پیش‌بینی ورود اپل با تبلیغات و همکاری رسمی با رسانه‌ها، زیاد از حد خوش‌بینانه به نظر برسد.
آلکاتل: احیای دوباره
این سازنده فرانسوی به تازگی تلاش کرده تا با توجه به خوش نامی و سابقه خوبی که در چندین سال پیش در بازار کشور ما کسب کرده بود، گامی دوباره جهت کسب سهمی از بازار بزرگ ایران بردارد و با شرکتی چون یاس، حضور رسمی خویش در بازار ایران را اعلام نمود. بدین منظور یک RoadShow نسبتا بزرگ نیز در بازار موبایل ایران به محصولات این کمپانی که دیگر آلکاتل وان تاچ نامیده می‌شود، اختصاص داده شده و درصد قابل توجهی از کالاهای آن نیز وارد بازار کشور ما شده است.
البته تا رسیدن به اهداف اصلی این سازنده، هنوز فاصله نسبتا زیادی وجود دارد و تنها نماینده فروش این شرکت با تبلیغاتی کم و همکاری محدود با برخی رسانه‌ها، سعی در معرفی محصولات این برند قدیمی فرانسوی می‌کند که به طور حتم نیاز بیشتری برای حضور پر رنگ‌تر آن در بازار احساس می‌شود.
اچ‌تی‌سی: چراغ خاموش
این کمپانی تایوانی با آنکه هیچ‌وقت دارای دفتر رسمی در کشور ما نبود (و نیست) اما هزینه‌هایی برای تبلیغات و معرفی محصولاتش در بازار ایران را نیز کنار گذاشته است. اچ‌تی‌سی، سازنده‌ای که به ساخت گوشی‌های گران قیمت (نسبت به رقبا) با طراحی شیک و کیفیت بالا مشهور است، دارای گارانتی‌های رسمی همچون شرکت یاس و آرین نیز است که می‌توان گاهی اوقات محصولاتش را جهت بررسی، از طریق همین نماینده‌های فروش و به خصوص یاس، پیدا کرد. البته این کمپانی به تازگی تلاش‌هایی را نیز جهت پر رنگ‌تر کردن حضورش در بازار ایران انجام داده که وجود برخی از بیلبوردهای انحصاری در سطح شهر تهران را می‌توان نشانه‌ای از همین تلاش‌ها دانست. اما برای روشن شدن چراغ حضور رسمی و پر رنگ این سازنده تایوانی در کشور ما، به انرژی بسیار بیشتری از سوی دفتر مرکزی آن نیاز است تا ارجی نیز به علاقه کاربران ایرانی به محصولاتش گذاشته شده باشد.
اگر به سراغ سازنده‌های کوچک‌تر و یا کم نام و نشان‌تر بازار برسیم، با برخی از برندهای ایرانی نیز رو به رو می‌شویم که داعیه عرضه کالای ایرانی را دارند! مدل‌هایی چون جی‌ال‌ایکس، دیمو و… که بیشتر از هر چیزی به فروش از طریق تبلیغات تلویزیونی و محیطی امید بسته‌اند و تعامل ویژه‌ای با رسانه‌های تخصصی ندارند (شاید هم با توجه به کیفیت محصولات، بهتر باشد که نداشته باشند!).
همچنین کمپانی‌های مطرحی چون موتورولا، بلک بری، ZTE و… هم حضور پر رنگی در بازار کشور ما نداشته و با توجه به سیاست‌های دفتر مرکزی خود، سرمایه گذاری چندانی بر روی مارکت ایران انجام نمی‌دهند.
در این بین تازه واردانی چون ایسوس و لنوو هم دیده می‌شوند که شرکت‌هایی بسیار بزرگ هستند اما در بخش تلفن همراه، تازه وارد محسوب می‌شوند. به نظر می‌رسد که این شرکت‌ها قصد سرمایه گذاری بیشتری را در بازار کشور ما داشته باشند و کمپانی مطرحی چون ایسوس با دارا بودن دفتر مرکزی در ایران، در این بخش مصمم‌تر هم به نظر می‌رسد.
سخن پایانی
بازار ایران را می‌توان یکی از عجیب‌ترین مارکت‌های دنیا دانست که تحولات سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی، نقش زیادی را در تعاملات سازندگان با کاربران بازی می‌کند. اما نکته‌ای که در این بین بر همگان مشهود است، جایگاه برتر آن در کل خاورمیانه و علاقه‌مندان بی‌شمار به صنعت آی‌تی و گوشی‌های هوشمند است، پس این انتظار و حقی کاملا به جا است که به همان میزان هزینه و علاقه کاربران ایرانی، شرکت‌های سازنده هم حقوق آن‌ها را به رسمیت شناخته و برای معرفی هر چه بهتر محصولات و پشتیبانی از کاربران خود، سرمایه‌گذاری بیشتری را در ایران انجام دهند.
آی تی رسان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی