◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

رایانامه گروه : eshragh.it@chmail.ir
◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

ﺻﺪ ﺳﺎﻝ ﺭﻩ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﻣﯿﺨﺎﻧﻪ ﺑﮕﯿﺮﯼ
ﻋﻤﺮﺕ ﺑﻪ ﻫﺪﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺳﺖ ﻧﮕﯿﺮﯼ

ﺑﺸﻨﻮ ﺍﺯ ﭘﯿﺮ ﺧﺮﺍﺑﺎﺕ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﭘﻨﺪ
ﻫﺮ ﺩﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺩﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﯼ

*

گر بر سر نفس خود امیری، مردی
بر کور و کر، ار نکته گیری، مردی

مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتاده ای بگیری، مردی...

آخرین نظرات

نویسندگان

پیوندها

 در روزگاری نه چندان دور وقتی صحبت ارتقای پی‌سی به میان می‌آمد، بلافاصله همه کاربران به جایگزینی پردازنده اصلی با یک نسخه جدیدتر و قوی‌تر، ارتقا حافظه رم یا استفاده از کارت گرافیک سریع‌تر فکر می‌کردند. اما مدتی است که با ظهور حافظه‌های SSD دیگر روش‌های قبلی در رده‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. تاثیر عملی استفاده از SSD به جای هارد دیسک با هیچ نوع ارتقای دیگری قابل قیاس نیست.
هیچ چیز و مطلقا هیچ چیز طی سه چهار سال اخیر نتوانسته به اندازه حافظه‌های SSD (درایوهای حالت جامد) بر سرعت کامپیوترها تاثیر بگذارد. پردازنده‌های جدیدتر و قدرتمندتر، حافظه رم بیشتر و حتی کارت گرافیک‌های سریع‌تر نمی‌توانند به اندازه جایگزینی یک دیسک سخت با یک درایو SSD بر عملکرد سیستم تاثیر بگذارند. مطمئنا مثلا ارتقا کارت گرافیک دستگاه، نرخ فریم و کیفیت تصویر بهتری را برای اجرای بازی‌ها و تماشای ویدئو در اختیار کاربر قرار می‌دهد، ولی در زمینه تجربه کاربری سریع‌تر و عملکرد کلی سیستم، قرار دادن یک SSD بر روی لپ‌تاپ یا پی‌سی می‌تواند بسیار تاثیر مشهودی داشته باشد.
دلیل این امر مشخص است. دیسک‌های سخت دارای سرعت دسترسی در مقیاس 10 میلی‌ثانیه یا اندکی کمتر هستند. همچنین هارد دیسک‌ها به طور متوسط نرخ انتقال اطلاعات ورودی و خروجی در حدود 100 مگابایت بر ثانیه دارند. هر چه زمان دسترسی (تاخیر) کمتر و نرخ انتقال دیتا (پهنای باند) بیشتر باشد، کاربر عملکرد بهتری را مشاهده خواهد نمود. SSDهای مبتنی بر SATA دارای تاخیری در مقیاس‌های پایین‌تر از میلی‌ثانیه و نرخ انتقال اطلاعات در حدود 500 مگابایت بر ثانیه هستند و این رقم در SSDهای مبتنی بر PCIe بسیار بیشتر هم می‌گردد.

در عمل وقتی یک لپ‌تاپ یا دسکتاپ مجهز به SSD باشد، شما به شکل شگفت‌انگیزی سرعت بالاتر بوت سیستم، اجرای سریع‌تر اپلیکیشن‌ها، بهبود سرعت کلی سیستم و انتقال سریع‌تر اطلاعات را مشاهده خواهید نمود، بنابراین استفاده از یک SSD با اختلاف زیادی نسبت به روش‌های دیگر ارتقا عملکرد سیستم، بر تجربه کاربری شما تاثیر می‌گذارد و مطمئنا از انجام این کار پشیمان نخواهید شد.

با تمام این اوصاف مشکلی که وجود دارد قیمت SSDها است. حافظه‌های حالت جامد دارای قیمتی چندین برابر قیمت دیسک‌های سخت هستند. موضوع مهم نیز همین قیمت بالای آنها است. در حالی که یک دیسک سخت 500 گیگابایتی تنها 60 دلار قیمت دارد، شما باید برای خرید یک SSD با همان گنجایش حافظه، حدودا 260 دلار هزینه پرداخت کنید. با این حال هنوز روش‌هایی برای استفاده ترکیبی از مزیت‌های هر دو نوع حافظه وجود دارد، به طوری که سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها با حافظه سریع‌تر SSD لود شوند و فایل‌های دیگر مثل موزیک‌ها، تصاویر، فیلم‌ها و... بر روی دیسک سخت ذخیره گردند که هزینه کمتری هم دارند.

گزارشات اخیر به افت قیمت حافظه‌‌های فلش NAND اشاره دارند. این نوع حافظه‌ها در سال میلادی پیش، 30 درصد افت قیمت داشته‌اند و انتظار می‌رود در سال جاری نیز حداقل 30 درصد افت قیمت را تجربه نمایند. این اخبار برای مصرف‌کنندگان و کاربران کامپیوترها بسیار خوب است. محصولات بسیاری از کمپانی‌ها هم‌اکنون قیمتی بین 0.45 تا 0.65 دلار برای هر گیگابایت دارند. اگر قیمت یک SSD با حجم 256 گیگابایت به 100 دلار برسد می‌توانید مطمئن باشید که بازار این نوع حافظه‌ها داغ‌تر شده و شاید دیگر کسی به سراغ دیسک‌های سخت نرود.
زومیت
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۱۳
sajad shagerd

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی