◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

رایانامه گروه : eshragh.it@chmail.ir
◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

ﺻﺪ ﺳﺎﻝ ﺭﻩ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﻣﯿﺨﺎﻧﻪ ﺑﮕﯿﺮﯼ
ﻋﻤﺮﺕ ﺑﻪ ﻫﺪﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺳﺖ ﻧﮕﯿﺮﯼ

ﺑﺸﻨﻮ ﺍﺯ ﭘﯿﺮ ﺧﺮﺍﺑﺎﺕ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﭘﻨﺪ
ﻫﺮ ﺩﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺩﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﯼ

*

گر بر سر نفس خود امیری، مردی
بر کور و کر، ار نکته گیری، مردی

مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتاده ای بگیری، مردی...

آخرین نظرات

نویسندگان

پیوندها

وب 2

دوشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۲، ۰۸:۰۵ ب.ظ
دریافت
عنوان: در مورد وب دو
حجم: 140 کیلوبایت
وب 2 چیست؟
 
جهان ؛ سرویس فرهنگ و هنر : در زندگی روزانه ، پدیده‌هایی هستند که چنان نرم و آهسته وارد کار، حرفه، فعالیت و نهایتاً زندگی آدمیان می‌شوند که کسی متوجه ورودشان نمی‌شود و حتی بیش از این، چنان تغییرات بطئی و بنیادینی را سبب می‌شوند که همه اندک‌اندک فراموش می‌کنند که پیش از این، روال‌‌ها به‌گونه دیگری بوده است و در عین حال مجبورند چه برای رقابت در عرصه ی کار و تخصص و چه به منظور بهینه تر کردن شرایط زندگی خود، همگام با پیشرفتهای تکنولوژیک به ویژه در عرصه ی مجازی پیش بروند .
مفهوم "وب 2" را نیز می‌توان از همین قبیل امور به شمار آورد. فرقی نمیکند شما در کجای کره ی خاکی زندگی میکنید و یا چگونه و تا چه حد به اینترنت دسترسی دارد ، مهم این است که امروز اینترنت به یک ابزار گریز ناپذیر در ایجاد و یا پیش برد هرچه سریعتر و مطلوب تر مناسبات و گذران زندگی تبدیل شده است که چندی است دست خوش تحولات تدریجی و در هم چنین عظیمی قرار گرفته است که این تغییرات در قالب وب 2 معنا می یابد.

همگی، بدون آن‌که چندان متوجه این موضوع باشیم، از دریافت صرف اطلاعات به پرداخت و یا حتی ارائه ی آن رسیده ایم.ممکن است حتی به خاطرمان نیاید که کی یا چگونه چنین شد. اما در ورای ذهنمان این نکته نهفته است که زمانی احساس کردیم که بدون داشتن وب سایت یا بدون نوشتن در یک وبلا‌گ شخصی یا گروهی، روزگارمان سخت می‌گذرد. دقیقاً نمی‌دانیم که از کی تصمیم گرفتیم به جای دیکشنری آنلا‌ین، عناوین را در ویکی‌پدیا جستجو کنیم و گاهی چاشنی این جستجو، وسوسه و میلی به افزودن یا تغییر دادن یکی از مدخل‌های آن بوده است.

به خاطر داریم که به محض رسیدن اینترنت پرسرعت به کامپیوترهایمان، وسوسه عضویت در یکی از شبکه‌های تبادل فایل P2P (نظیر مورفیوس یا نپستر) هم به سراغمان آمد. اما نمی‌دانیم که با این کار، عملا‌ً از یکی از ثمرات مهم وب2 بهره می‌بریم. شاید آن‌چنان دقیق به خاطر نداشته باشیم که از چه زمانی، اما می‌دانیم که اکنون، وقتی عکس‌هایمان را از دوربین دیجیتالی به پی‌سی منتقل می‌کنیم، آن‌هایی که دوست‌داریم در تماشایشان با دیگران شریک شویم را روی یکی از سایت‌های به اشتراک‌گذاری عکس می‌گذاریم و حتی بعضی از ما که ذوق بیشتری دارند، فتوبلا‌گی هم برای خود راه انداخته‌اند.


یادمان هست که زمانی که موج وبلا‌گ‌نویسی به راه افتاد. یعنی همان زمانی که همگی به یکی از موج‌های بلند وب2 خیره‌شده بودیم، تولد هر وبلا‌گ اتفاقی مهم بود. اما اکنون که به تخمین در هر ثانیه یک وبلا‌گ متولد می‌شود، آمدن آن‌ها دیگر کسی را هیجان‌زده نمی‌کند. چون آن موج بلند کار خودش را کرده است و آن‌هایی را که می‌باید، به ساحل رسانده و اکنون در انتظار به ساحل رسیدن دیگران است.

حتی دیگر جستجو در گوگل، به کاری روزمره تبدیل شده‌است. وب سایت داشتن سازمان‌ها، تشکل‌ها، نشریات و بقیه موضوعی لا‌زم و نه‌چندان مهم تلقی می‌شود و سفارش یا خرید اینترنتی با همه مشکلا‌تش، کسی را ذوق‌زده نمی‌کند.

همه این‌ها یعنی این‌‌که وب2 آمده است و ما متوجه آمدنش نشده‌ایم. نه این‌که من ایرانی چون چند سالی با فناوری روز دنیا فاصله دارم، آمدنش را احساس نکرده‌ام؛ نه! انبوهی و بسیاری از کاربران اینترنت در کل دنیا هم هنوز نمی‌دانند که در اتمسفر وب2 نفس می‌کشند و رفتارشان مطابق با الگوهای وب2 است.
حتی همین مفهوم هم بیش از سه چهار سال از عمرش نمی‌گذرد و شاید در برخی محافل، هنوز درباره تعریف آن اختلا‌ف‌نظر وجود دارد. 
با افزایش کاربرد های وب ، طراحان وب روش های جدیدی را در ایجاد وب سایتها به کار بستند که باعث راحت تر شدن دسترسی به داده ها برای کاربر و مشارکت کاربر در ایجاد داده ها میشود. نمونه بسیار روشنی از این سایت ها Wikipedia است که توسط کاربرانش گسترش پیدا میکند و مدیران این سایت فقط محیطی را برای استفاده از توانایی های کاربران فراهم میکنند. 
مفهوم وب2 اولین بار در یک همایش توسط معاون موسسه oreilly مطرح شد. آنها به دنبال نسل جدیدی از وب بودند که بتواند جذاب، کاربردی و قابل گسترش باشد. اینگونه بود که کنفرانس وب2 شکل گرفت و بحث های زیادی پیرامون این پدیده مطرح شد. امروزه جستجوی این عبارت در گوگل بیش از 10 میلیون نتیجه را بر می‌گراند. 

مقایسه چند سرویس وب دویی با رقبای های وب یک آنها: 
• Wikipedia یک سایت وب دویی است، یک دایره المعارف که هیچ مولف خاصی ندارد و با نیروی کاربرانش گسترش پیدا میکند. اما دایره‌المعارف بریتانیکا یک سایت وب یک محسوب میشود. زیرا تعداد بسیار محدودی مولف هستند که مقالات این سایت را به روز میکنند و بر روی سایت قرار می دهند. 
• سایت Last.fm یک سایت وب دویی است. اما MP3.com یک سرویس وب یک محسوب میشود. در سایت Last.fm این کاربران هستند که برای خوانندگان بیوگرافی درست میکنند ، عکس های خوانندگان را روی سایت قرار می دهند، به آهنگ ها امتیاز می دهند ومیزان محبوبیت آهنگ های یک خواننده را مشخص میکنند. اما در سایت mp3.com پروسه های مذکور توسط مسئولان سایت انجام میشود. 
• در سرویس های آپلود عکس قدیمی، دسته بندی عکس ها بر اساس دایرکتوری های آنها مشخص میشد. اما در سرویس های جدید TAG ها (کلمات کلیدی مرتبط) هستند که باعث دسته بندی عکس ها میشوند. با وجود این سیستم هر عکس می تواند مرتبط با چندین کلمه باشد. در حالی که در دایرکتوری‌ها هر عکس فقط با یک موضوع در ارتباط بود. Flickr.com نمونه ی بارزی از یک سایت عکس با نگرش وب2 است. 
• در سرویس های اشتراک فایلی قدیمی ، چندین سرور وجود داشت که امکان دانلود را برای کاربران فراهم میکرد. اما در سرویس های جدید ، هر کسی که فایل را دانلود میکند خودش تبدیل به سروری برای دیگران میشود و بطور ناخودآگاه وظیفه ی سرور ها را کاربران به عهده گرفته اند. Bittorent نمونه ی روشنی از این سرویس جدید است. هر کاربر با اتصال به شبکه‌ی بیت تورنت، از روی رایانه‌ی دیگر کاربران شروع به دانلود میکند و رایانه‌ی خودش نیز تبدیل به یک سرور برای دیگر کاربران می شود.


کارشناسان وب2 این روزها از اصطلاحاتی نظیر ویکی‌ها، بلاگ‌ها، RSS، AJAX و … استفاده می‌کنند و در مقابل، رقبا با بکار گرفتن اصطلاحاتی دیگر سعی بر آن دارند که از این روند جلوگیری کنند. وب2 هر تعریفی که داشته باشد یک هدف کلی را دنبال می‌کند و آن هم تغییر وضعیت کنونی اینترنت است. سایت‌های مبتنی بر وب2 پایگاه‌های اینترنتی آنلاینی برای ارایه سرویس‌های اینترنتی محسوب نمی‌شوند. از بخش جست‌وجوگر تصاویر یاهو و سایت وابسته به آن با نام Flickr گرفته تا دایره‌المعارف آنلاین ویکی‌پدیا و سایت دوست‌یابی MySpace و حتی جست‌وجوگر بزرگ گوگل نمونه‌هایی از وب2 محسوب می‌شوند که با هدف دگرگونی اینترنت و بهبود وضعیت کنونی آن فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند.

راه‌اندازی وبلاگ‌های گروهی و انفرادی نیز از کارهای مورد علاقه کاربران در عصر حاضر محسوب می‌شود، تا آنجا که جاناتان شوارتز (Jonathan Schwartz) مدیرعامل شرکت Sun Microsystems و باب لوتز (Bob Lutz) معاون شرکت خودروسازی جنرال موتورز با انتشار مطالب مختلف روی وبلاگ‌های خود سعی می‌کنند ارتباط صمیمانه‌تری با مردم داشته باشند و بدون هرگونه واسطه‌ای به نیازهای آنان پی ببرند. همان‌طور که سال‌ها پیش کامپیوترهای شخصی موفق شدند در تمام سازمان‌های دولتی و خصوصی جهان راه پیدا کنند و موقعیت ثابتی را برای خود بیابند، کارشناسان وضعیت مشابهی را برای وب 2 پیش‌بینی می‌کنند.
موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۱۸
a.r rashvanlui

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی