◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

رایانامه گروه : eshragh.it@chmail.ir
◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

ﺻﺪ ﺳﺎﻝ ﺭﻩ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﻣﯿﺨﺎﻧﻪ ﺑﮕﯿﺮﯼ
ﻋﻤﺮﺕ ﺑﻪ ﻫﺪﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺳﺖ ﻧﮕﯿﺮﯼ

ﺑﺸﻨﻮ ﺍﺯ ﭘﯿﺮ ﺧﺮﺍﺑﺎﺕ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﭘﻨﺪ
ﻫﺮ ﺩﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺩﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﯼ

*

گر بر سر نفس خود امیری، مردی
بر کور و کر، ار نکته گیری، مردی

مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتاده ای بگیری، مردی...

آخرین نظرات

نویسندگان

پیوندها

نگاه نزدیک به اکسپریا Z2 سونی

دوشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۲۱ ب.ظ


روز گذشته سونی طی مراسم ویژه‌ای که در هتل پارسیان برگزار شد، تلفن هوشمند جدید Xperia Z2 را به همراه دیگر محصولات موبایل این شرکت شامل تبلت Xperia Z2 Tablet و دستبند هوشمند SmartBand رونمایی کرد. ما نیز در این مراسم شانس کار کردن با پرچمداران جدید سونی را یافتیم و از این رو در این مقاله نگاهی نزدیک به Xperia Z2 خواهیم داشت.


روز گذشته سونی طی مراسم ویژه‌ای که در هتل پارسیان برگزار شد، تلفن هوشمند جدید Xperia Z2 را به همراه دیگر محصولات موبایل این شرکت شامل تبلت Xperia Z2 Tablet و دستبند هوشمند SmartBand رونمایی کرد. ما نیز در این مراسم شانس کار کردن با پرچمداران جدید سونی را یافتیم و از این رو در این مقاله نگاهی نزدیک به Xperia Z2 خواهیم داشت.

اکسپریا Z2 از نظر شکل و شمایل ظاهری و کیفیت ساخت شباهت‌های بسیاری به دو نسل قبلی یعنی Xperia Z و Z1 دارد. اما سونی تلاش نموده نفس تازه‌ای را به کالبد پرچمدار خود دمیده و آن را از نسل پیشین متمایز نماید. اولین موردی که پس از به دست گرفتن اکسپریا Z2 متوجه آن شدیم، کاهش وزن و ضخامت تلفن بود. Xperia Z2 دارای ۸.۲ میلی‌متر ضخامت و ۱۶۳ گرم وزن است و این در حالی است که Z1 حدود ۸.۵ میلی‌متر ضخامت و ۱۷۰ گرم وزن دارد. هرچند کاهش وزن و ضخامت از نظر عددی خیلی محسوس به نظر نمی‌رسد، اما وقتی تلفن را در دست بگیرید بخوبی متوجه این موضوع خواهید شد. کاهش وزن و ضخامت باعث بهبود ارگونومی دستگاه و سهولت در استفاده از آن نیز شده است. سونی لبه‌‌ های فریم فلزی Z2 را به رنگ سفید در نظر گرفته که به نظر ما باعث بهبود ظاهر دستگاه نسبت به Z1 شده است.

تغییر دیگر ایجاد شده در Z2 مربوط به افزایش سایز صفحه نمایش از ۵ اینچ به ۵.۲ اینچ است. البته سونی سعی نموده که این افزایش سایز صفحه نمایش، موجب بزرگ‌تر شدن تلفن نشود و برای رسیدن به این موضوع حاشیه دور صفحه نمایش را باریک‌تر کرده است. ابعاد اکسپریا Z2 برابر ۱۴۶ در ۷۳.۳ در ۸.۲ میلی‌متر است. این در حالی است که نسخه قبلی ابعادی در حدود ۱۴۴ در ۷۴ در ۸.۵ میلی‌متر داشت.

سونی در Z2 یکی از ایرادهای مهمی که به دو نسل قبلی سری Z وارد می‌شد را رفع نمود و زاویه دید صفحه نمایش تلفن پرچمدار خود را به لطف استفاده از پنل IPS LCD به سطح بسیار خوبی رسانده است. گوشی هوشمند Z2 از یک صفحه‌نمایش 5.2 اینچی با رزولوشن 1080p از نوع Triluminos بهره می‌برد. این صفحه نمایش همچون Xperia Z1 Compact که در CES 2014 رونمایی شد از نوع IPS LCD است و زاویه دید بسیار وسیعی را ارایه می‌کند. سونی فناوری جدیدی به نام Live Colour LED را نیز در کنار Trilumionos و X-Reality قرار داده تا رنگ‌ها به صورت دقیق، زنده و روشن نمایش داده شوند و کیفیت تصویر بهبود یابد. سونی در کنفرانس امروز صبح خود ادعا کرد که صفحه نمایش Z2 قادر است تا ۱۳۰ درصد از استاندرد رنگ‌های sRGB را پوشش دهد و این دستاورد بزرگی برای این شرکت است. این بار هر چه از زوایای مختلف به Xperia Z2 نگاه کردیم متوجه افت در کیفیت تصویر یا به‌هم‌ریختگی در رنگ‌ها نشدیم. شدت روشنایی و وضوح تصویر نیز نسبت به نسل قبل بهبود یافته و حالا رنگ‌ها و متقابلا تصاویر بشکل واضح‌تر، زنده‌تر و نهایتا جذاب‌تری نمایش داده می‌شوند.

صفحه نمایش در فریمی از جنس الومینیوم یک تکه و بدنه شیشه‌ای مقاوم جای گرفته است. در داخل این پوشش با کیفیت، شاهد استفاده از یک پردازنده چهار هسته‌ ای 2.3 گیگاهرتز Snapdragon 801 کوالکام هستیم که 3 گیگابایت حافظه رم آن را همراهی می‌کند. Snapdragon 801 نسبت به Snapdragon 800 بکار گرفته شده در اکسپریا Z1 نزدیک به ۱۵ درصد از نظر قدرت و بازده پردازنده اصلی قوی‌تر شده است. اکسپریا Z2 همچنین دارای 16 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی، درگاه microSD و یک باتری 3200 میلی آمپری است که انتظار می‌رود طول عمر باتری بسیار خوبی را ارایه کند. سونی در Z2 از باتری به مراتب قوی‌تری در مقایسه با رقبای خود همچون گلکسی اس ۵ و حتی LG G2 که خود از نظر طول عمر باتری شاخص است،‌ بهره برده است و انتظار می‌رود طول عمر باتری در Z2 قابل قبول باشد.

سونی در این گوشی هوشمند، همانند نسل قبلی از یک دوربین 20.7 مگاپیکسلی Exmor RS استفاده کرده است که البته در نسخه جدید قادر به ضبط ویدئو 4K است. در قسمت جلویی دستگاه نیز شاهد یک دوربین بهبود یافته 2.2 مگاپیکسلی هستیم. تمام این اجزا در مقابل نفوذ آب ایمن بوده و سونی موفق به کسب استاندارد IP58 برای Z2 شده است. در حال حاضر گلکسی اس ۵ سامسونگ و برخی دیگر از تلفن‌های هوشمند نیز ضد آب هستند، اما هیچ‌کدام به اندازه Xperia Z2 در مقابل نفوذ مایعات و گرد و غبار مقاوم‌ نیستند.
سونی درگاه‌های USB،‌ سیم‌کارت و کارت حافظه را توسط پوشش‌های مخصوصی پوشانده است تا مانع نفوذ مایعات به داخل دستگاه شود.

اکسپریا Z2 از سیستم‌عامل اندروید 4.4 کیت کت،‌ جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل موبایل گوگل بهره می‌برد. سونی تغییرات جزیی را در رابط کاربری خود اعمال کرده است و به عنوان مثال نوار مشکی بالا و پایین صفحه را حذف نموده تا فضای بیشتری به صفحه خانگی اختصاص داده شود. سونی همچنین بخش اعلانیه‌ها و دسترسی سریع به تنظیمات را نیز بهبود بخشیده است.

ارتباط بین Z2 و پلی‌استیشن نیز بهبود یافته و حالا از این تلفن می‌توان به عنوان کنترل کننده کنسول بازی پلی استیشن ۴ استفاده نمود و علاوه بر آن می‌توان از تلفن به عنوان صفحه دوم بازی بهره برد. قابلیتی که پیش‌تر در کنسول دستی پلی‌استیشن ویتا وجود داشت.

گوشی Z2 بطور کامل با دستبند هوشمند جدید سونی با نام SmartBand جفت می‌شود و از طریق برنامه مبتنی بر اندروید به شما اجازه می‌دهد بدون زحمت، زندگی روزمره خود را ثبت و ضبط کنید. به کمک این ابزار می‌توانید مکان‌های بازدید شده، موسیقی شنیده شده، بازی‌های انجام شده، کتاب‌های خوانده شده، گام‌های برداشته شده،‌کالری سوزانده شده و میزان خواب را ثبت کنید و آنها را به زیبایی در یک رابط کاربری جذاب مشاهده کنید. می‌توانید ببینید که چقدر فعال بوده‌اید، به چه جاهایی رفته‌اید، چه عکس‌هایی گرفته‌اید و چطور با دنیایتان در ارتباط بوده‌اید. Lifelog همچنین به شما کمک می‌کند اهدافی را تنظیم کنید، پیشرفتتان را در رسیدن به این اهداف رصد کنید و برای تصمیم‌گیری‌های آتی نیز به شما توصیه‌هایی ارائه می‌کند. در صورت تمایل نیز می‌توانید این رویدادها را در شبکه‌اجتماعی به اشتراک بگذارید.

هرچند سونی از ماژول دوربین شبیه به آنچه در Z1 بکار رفته بود در Z2 نیز استفاده نموده و از نظر سخت‌افزاری شاهد سنسور ۲۰.۷ مگاپیکسلی به همراه G Lense و پردازنده BIONZ هستیم، اما از نظر نرم‌افزاری تغییرات بسیاری در اپلیکیشن دوربین اعمال شده است. Z2 دارای قابلیتی به نام SteadyShot است که از بخش هندی‌کم سونی به این تلفن راه یافته است. این قابلیت در واقع نوعی لرزش گیر غیراپتیکال است که بصورت نرم‌افزاری لرزش دست و تاثیر منفی آن بر روی کیفیت تصاویر را بهبود می‌بخشد. احتمالا این لرزش‌گیر به خوبی لرزش‌گیرهای اپتیکال مشابه لومیا ۱۰۲۰ یا جی‌ ۲ کار نخواهد کرد، اما با این حال مکانیزم نرم‌افزاری سونی برای کاهش لرزش دست، مفید خواهد بود.

سونی همچنین امکان اعمال نمودن افکت‌های مختلف و بعضا خلاقانه‌ به تصاویر را به نرم‌افزار دوربین اضافه کرده است. این افکت‌ها حتی بصورت زنده بر روی ویدیوهای در حال ضبط نیز قابل اضافه شدن هستند.

قابلیت جذاب و جدید دیگری که به دوربین Z2 اضافه شده،‌ Background Defocus نام دارد. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا سوژه عکاسی را از پس زمینه جدا نموده و به نوعی به تصویر عمق بخشید. چیزی شبیه به عکاسی ماکرو با دوربین‌های DSLR که در تصویر،‌پس زمینه مات شده و سوژه به خوبی از پس زمینه جدا می‌شود. این قابلیت بسیار سریع و ساده انجام می‌شود و سیستم بصورت خودکار سوژه‌ای که روی آن فوکوس شده را تشخیص می‌دهد و کاربر می‌تواند میزان ماتی پس‌زمینه را با لمس صفحه کنترل کند.

اکسپریا Z2 قادر به فیلم‌برداری با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه در رزولوشن 720p است تا کاربر بتواند فیلم‌برداری «حرکت آهسته» را با آن تجربه کند.
نرم‌افزار دوربین دارای قابلیتی به نام Timeshift است که از طریق آن می‌توان بخشی از فیلم را انتخاب نموده تا بصورت حرکت آهسته پخش شود. انجام این کار نیز چند ثانیه طول می‌کشد و رابط کاربری نرم‌افزار دوربین به سادگی امکان تبدیل بخش‌های از فیلم بصورت حرکت آهسته را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. برای نمونه به تکه فیلمی که در کارگاه دیروز سونی برای نمایش قابلیت Timeshift ساختیم توجه کنید:
 سونی بر روی کیفیت صدا در Z2 تاکید بسیار دارد. همراه این تلفن یک هدفون باکیفیت عرضه شده که به گفته عزت کتانه، معادل آن در بازار بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار قیمت دارد. این هدفون قادر است نویز صدای محیط را تا ۹۰ درصد کاهش دهد و به این ترتیب ضبط صدا یا مکالمه صوتی بدون نویز را میسر کند. سونی برای حرفه‌ای ها و افرادی که قصد دارد با اکسپریا Z2 فیلم‌برداری حرفه‌ای کنند یک میکروفون خارجی پرقدرت را به عنوان لوازم جانبی معرفی کرده‌ است که قادر به ضبط صدا بصورت استریو است و کاربر می‌تواند آن را به تلفن خود متصل نموده و صدای باکیفیتی را در فیلم‌برداری یا ضبط صدا تجربه کند.

تلفن اکسپریا Z2 سونی در اردیبهشت ماه سال آینده روانه بازار کشور می‌شود.
 
با ویژگی‌های دوربین اکسپریا Z2 آشنا شوید


 بی شک یکی از جذابترین بخشهای یک گوشی هوشمند دوربین آن است. این ویژگی زمانی به اوج می‌رسد که شما از قوی‌ترین دوربین عکسبرداری و فیلمبرداری (به لحاظ تعداد پیکسل) در یک گوشی ضد آب بهره ببرید.

در ادامه همراه باشید تا با مشخصات و وِیژگیهای کامل این دوربین قدرتمند آشنا شوید.

بهترین‌های سونی شما را به تجربه‌های واقعی نزدیک‌تر می‌کند

این شعار سونی برای گوشیهای هوشمند جدید این شرکت است. با مشخصات و ویژگیهایی که در ادامه با آن آشنا خواهید شد قطعا درک بهتری از این جمله پیدا خواهید کرد.

دوربین 20.7 مگاپیکسلی با کیفیت فیلمبرداری ‎4K در یک گوشی هوشمند!

اکسپریا Z2 ‎‎ کیفیت فیلمبرداری ‎4K را با یک حسگر تصویر بزرگ ‎Exmor RS برای دوربین عکسبرداری ۲۰٫۷ مگاپیکسلی با لنز G و موتور هوشمند پردازش ‎BIONZ‎‎ ترکیب کرده است. این ترکیب بدان معناست که اکسپریا ‎ Z2دارای کیفیت و عملکرد یک دوربین دیجیتالی جمع و جور واقعی است. نتیجه نیز تصاویری است که همیشه از وضوح، شفافیت و روشنایی بسیار بالایی برخوردارند.

حسگر عکس ۲۰٫۷ مگاپیکسلی 3.5 اینچی بزرگ

حسگر 3.5 اینچی ‎Exmor RS‎‎ برای دوربین ۲۰٫۷ مگاپیکسلی، حساسیت بالاتری را امکان‌پذیر می‌کند که با کاهش نویز، این اطمینان را حاصل می‌کند که تصویر به صورت واضح و یکنواخت با درج همه جزئیات و دقت بالاتر بازتولید شود.

لنز G برنده جایزه از Sony

لنز جی سونی دارای کیفیت عکس فوکوس شده فوق‌العاده‌ای است. اکسپریا Z2 دارای یک لنز با زاویه عریض ۲۷ میلی‌متر و F2.0 روشن است که به لنز امکان می‌دهد نور بیشتری را در شرایط تاریک جذب کند.

موتور هوشمند پردازش عکس ‎BIONZ‎‎ برای موبایل

موتور هوشمند پردازش عکس ‎BIONZ‎‎ برای موبایل از الگوریتمهای قدرتمند برای واقعی‌ گرایی واضح در هر عکس استفاده می‌کند. وضوح فوق‌العاده پیکسلی، نوردهی خودکار و تنظیم نور سفید خودکار، رنگ‌های ثبت شده با لنز G از Sony با لایه‌های بافتی و عمقی در عین بهبود رنگ‌ها توازنی در روشنایی ایجاد می‌کند.

در نور کم عکسهای روشن بگیرید

فناوریهای جدید دوربین سونی در گوشی هوشمند شما کمک می‌کند حتی در کم نورترین شرایط عکسهای روشن و واضح بگیرید. حسگر تصویر ‎Exmor RS™‎‎ برای موبایل، تحولی در فناوری حسگر تصویر سونی است.

این حسگر نویز عکس را کاهش می‌دهد و در عین حال به لطف فناوری‌ لنز G و دیافراگم F.2.0‎‎ و کاهش نویز بوسیله فناوری ‎BIONZ وضوح عکس را در سطح بسیار بالایی نگه می‌دارد. در ضمن با ویژگی "خودکار فوق‌العاده" تنظیمات به صورت خودکار انجام می‌شود و نیازی به انجام هیچ تنظیم پیچیده‌ای نیست.

با تصاویر تار خداحافظی کنید

حسگر با حساسیت بالا و لنز F2.0 روشن به شما امکان می‌دهد با سرعت شاتر بالاتری عکس بگیرید. موتور پردازش عکس ‎‎BIONZ™‎‎‎ دارای قابلیت شناسایی حرکت است. این قابلیت بالاترین سرعت شاتر را انتخاب می‌کند تا وقتی سوژه در حال حرکت است بتوانید عکسهای بدون تارشدگی بگیرید. حالت "خودکار فوق‌العاده" همه کارهای سخت را برای شما انجام می‌دهد.

بزرگنمایی واضح عکس تا ۳ برابر

اگر از فاصله دور عکس بگیرید، بزرگنمایی عکس تا سه برابر توسط حسگر با وضوح بالا و وضوح فوق‌العاده بالای پیکسلی ‎‎BIONZ‎‎ به شما امکان می‌دهد عکس‌هایی تله مانند با بزرگنمایی نوری ۸۱ میلی‌متر بگیرید. وضوح بالاتر ‎‎Exmor RS‎‎ با وضوح فوق‌العاده پیکسلی ‎BIONZ‎‎ ترکیب شده و جادوی خود را نشان می‌دهند.

فیلمبرداری با وضوح بسیار بالای 4K

با اکسپریا Z2 می‌توانید از هر چیزی که می‌بینید با کیفیت ویدیویی ‎۴ K با وضوح بالا فیلمبرداری کنید. جزئیات گرفته شده چهار برابر واضح‌تر از کیفیت تصویر ‎فول اچ دی 1080Pاست. بنابراین فیلمتان با وضوح بسیار بالا گرفته می‌شود، وضوحی بی‌نظیر که تمام جزئیات واقعی را به تصویر می‌کشد.

این گوشی از وضوح K‎۴ (3840 x 2160) و پخش در تلویزیون یا پروژکتور با کیفیت‎۴K ‎ با استفاده از جدیدترین رابط ‎MHL 3.0‎ پشتیبانی می‌کند.

با Timeshift video سرعت گذران لحظه را کاهش دهید

اتایم شیفت ویدئو به شما امکان می‌دهد در هر ثانیه ۱۲۰ فریم را با کیفیت ‎HD 720p‎ ضبط کنید. پس از فیلم‌برداری، فقط قسمت‌های از کلیپ را که می‌خواهید سرعت نمایش آنها را آهسته کنید انتخاب کنید و قسمت انتخابی را با یک چهارم سرعت عادی پخش کنید. این قسمت‌ها را در یک نوار زمان گرافیکی علامت بزنید سپس Timeshift video بقیه کار را برای شما انجام می‌دهد.

فیلم‌برداری بدون لرزش با تلفن هوشمند معمولی‌ آسان نیست. اما SteadyShot‎‎ با یکنواخت کردن حرکت دوربین و تثبیت بیشتر تصویر حتی در کیفیت ‎Full HD 1080 و ‎‎۴K‎ لرزش دست را هنگام فیلمبرداری حذف می‌کند و نتیجه این کار ویدیویی بسیار یکنواخت است.
آشنایی با فناوری های به کار رفته در صفحه نمایش سونی اکسپریا Z2


 در کنگره جهانی موبایل امسال شاهد معرفی برترین تلفن هوشمند حال حاضر شرکت سونی به نام اکسپریا Z2 بودیم. این اکسپریا نسل جدید اکسپریا Z1 است که در سال گذشته میلادی معرفی شد و مسلما هم از نظر سخت افزاری و هم نرم افزاری ارتقا یافته است. اما در این مقاله با وجود تمامی این ویژگی های جدید در اکسپریا Z2 می خواهیم روی یک جنبه از این دیوایس تمرکز کنیم که آن هم صفحه نمایش است. چرا؟ چون سونی ادعا می کند صفحه نمایش اکسپریا Z2 « برترین صفحه نمایش تلفن های هوشمند » است. ببینیم آیا این ادعا صحت دارد یا خیر.
برای اکسپریا Z2 سونی از یک صفحه نمایش ۵.۲ اینچی استفاده کرده، یعنی ۰.۲ اینچ بزرگ تر از صفحه نمایش اکسپریا Z1. با وضوح ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل، این سردم دار جدید سونی برای نمایش جزئیات گرافیکی ۴۲۴ پیکسل را در هر اینچ از صفحه نمایش جای می دهد. البته این توانایی برای یک دیوایس پیشرفته اندرویدی امروزی زیاد شگفت انگیز نیست. آنچه شایسته است که به آن اشاره شود این است که اکسپریا Z2 بر خلاف اکسپریا Z1 که در آن از نوع دیگری از پنل صفحه نمایش استفاده می شد، به صفحه نمایش IPS LCD مجهز است. این یکی از مهم ترین دلایلی است که صفحه نمایش اکسپریا Z2 را متمایز می کند. در مقایسه صفحه نمایش های این دو نسل از اکسپریا Z، مشخص شد که اکسپریا Z2 با زاویه دید وسیع تر و رنگ های پرطراوت تر به وضوح نسبت به صفحه نمایش اکسپریا Z1 عملکرد بهتری دارد.
حالا که صحبت از رنگ ها شد باید یادآوری کرد که فناوری تریلومینوس هم در اکسپریا Z2 حضور دارد. در پس این نام جالب یک الگوریتم نرم افزاری پنهان شده است که با گسترش وسعت رنگ و بهینه سازی درجه بندی رنگ ها،تکثیر رنگ در صفحه نمایش را بهبود می بخشد. این فناوری با موتور X-Reality سونی هماهنگی کامل دارد، موتوری که وظیفه دارد بعد از آنالیز تصاویر روی صفحه نمایش، وضوح و کنتراست آنها را تقویت کند. علاوه بر فناوری تریلومینوس و موتور X-Reality، این دیوایس از نظر نرم افزاری هم به قدرت نمایش تصاویر می افزاید و هر زمان که رنگ پوست انسان را در تصاویر تشخیص دهد به حالت « طبیعی » و هر زمان هم که رنگ هایی در تصاویر تشخیص داد که نیاز به برجسته شدن داشتند به حالت « واضح » تغییر حالت می دهد.
با این حال ما قبلا هم در اکسپریا Z1 این دو تکنیک نرم افزاری را تجربه کرده بودیم، ولی از سوی دیگر Live Colour LED سونی ویژگی ای است که اکنون در یک دیوایس ساخت شرکت سونی آغاز به کار می کند. Live Colour LED از LED های قرمز و سبز فسفری و آبی به همراه فیلترهای رنگی بهره می برد که اینها در کنار هم سبب می شوند تا نورها روشن تر و یکنواخت تر منتشر شوند. در نتیجه اکسپریا Z2 می تواند رنگ های غنی تر و در عین حال اشباع نشده ای به نمایش بگذارد.
پس این همان فناوری قدرتمندی است که در صفحه نمایش سونی اکسپریا Z2 به کار رفته که به جرات می توان گفت آن را تبدیل به برترین صفحه نمایش برای یک اکسپریا بدل کرده. این کیفیت و قدرت بالا در صفحه نمایش برای سونی بسیار خوب است به خصوص که چند سردم دار قبلی این شرکت از این نظر در مقایسه با رقبا حرف زیادی برای گفتن نداشتند. حالا سونی می تواند با جرات به رقابت با رقبای سرسخت خود بپردازد. گرچه اینکه در نهایت Z2 چه تاثیری روی بازار تلفن های هوشمند می گذارد، سوالی است که پاسخش در آینده مشخص می شود.
سونی؛ دومین کمپانی‌ پیشرو در استفاده از لوله‌ی حرارتی برای خنک‌کاری Xperia Z2
 بنابر گزارش DigiTimes سونی دومین کمپانی تولیدکننده‌ی گوشی است که تکنولوژی خنک‌کاری با استفاده از لوله‌های حرارتی را در یک تلفن‌هوشمند به کار می‌گیرد. عده‌ای هم بر این باورند که سونی به خاطر بروز مشکل داغ‌شدن بیش از حد بدنه، دست به این اقدام ناگهانی زده است. در ادامه‌ی مطلب با ما باشید تا در مورد نحوه‌ی خنک‌کاری اکسپریا زی 2 سونی بیشتر بدانیم.
لوله‌های حرارتی با مایع داخلی، معمولاً در مورد کارت گرافیک‌های پرمصرف پی‌سی و از آن مهم‌تر در لپ‌تاپ‌ها کاربرد دارند. این لوله‌ها با مایع فرّاری که درونشان قرار گرفته، حرارت را به سرعت جذب کرده و به بخش خنک‌کاری منتقل می‌کنند.

سونی در مورد اکسپریا زی 2 خود چنین روشی را استفاده کرده که قبلاً توسط کمپانی ژاپنی NEC هم به کار رفته بود. سایر کمپانی‌ها در مورد تراشه‌های قدرتمندی که توان مصرفی بالا دارد و گرمای زیادی تولید می‌کند، از صفحات گرافیتی کربن استفاده می‌کنند. گرافیت در هدایت حرارتی بسیار کارآمد است و حتی از مس که ضریب هدایت حرارتی بالایی دارد هم بهتر جواب می‌دهد.

شرکت NEC قبلاً در گوشی MediaS X06E که تراشه‌ی S600 کوآلکام را درست مثل گلکسی اس 4 و اچ‌تی‌سی وان سال گذشته در کالبد خود داشت، از لوله‌های حرارتی استفاده کرد. در آن زمان دو تولیدکننده‌ی بزرگ دیگر یعنی سامسونگ و لنوو هم در کنار یک کمپانی تایوانی که ماژول‌های حرارتی تولید می‌کرد، به دنبال چنین تکنولوژی‌ای بودند. حتی لوله‌های حرارتی خاصی ویژه‌ی گوشی‌های هوشمند هم برای تولید انبوه آماده شده بود؛ ولیکن در نهایت تصمیم بر این شد که بعداً از این روش استفاده کنند.

لوله‌های حرارتی گوشی‌ها در مقایسه با آنچه در پی‌سی و لپ‌تاپ متداول است، باریک‌تر هستند؛ به این صورت که قطری در حدود 0.6 میلی‌متر دارند. در لپ‌تاپ‌ها قطر 0.8 تا 2 میلی‌متر متداول است. لوله‌های حرارتی نسبت به صفحات گرافیتی بازدهی بالاتری از نظر انتقال حرارت دارند. شاید برای سال جاری نیازی به استفاده از لوله‌های حرارتی نباشد؛ ولیکن سال بعد با پیشرفت تراشه‌ها و افزایش گرمای تولید شده، نهایتاً باید از روش بهتری برای خنک‌کاری بهره گرفت.

اکسپریا Z2 برای برخی بازارها مثل هنگ‌کنگ دیرتر عرضه می‌شود و علت این تأخیر، استفاده از لوله‌های حرارتی نیست؛ بلکه برخی قطعات دیگر مشکل ایجاد کرده‌اند. احتمالاً سونی محصول خود را به موقع روانه‌ی بازار کند و از گلکسی اس 5 و اچ‌تی‌سی وان جدید، عقب نیافتد.

اما شایعه‌ی جدیدی که منتشر شده، به مشکل داغی بیش از حد این پرچم‌دار سونی اشاره می‌کند. گزارشات حاکی از آن است که در سنگاپور که فروش اکسپریا Z2 را یک هفته پیش شروع کرده، تعدادی از مشتریان گزارش کرده‌اند که گوشی هنگام فیلم‌برداری با رزولوشن 4K بیش از حد داغ می‌شود؛ تا جایی که حتی نرم‌افزار گوشی به کلی بسته می‌شود. علاوه بر این دسته‌ی دیگری از مشتریان متوجه شده‌اند که بین صفحه‌نمایش گوشی و بدنه‌ی آن، فاصله‌ی کوچکی ایجاد شده است. همین فاصله‌ی کوچک ضد‌آب بودن اکسپریا زZ2 را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. سونی در حال حاضر روی هر دو موضوع مشغول به کار است.


به هر صورت این تکنولوژی، روش نوین و کارآمد برای خنک‌کاری گوشی‌هاست و دیر یا زود عمومیت پیدا می‌کند.

و از محصول فوق‌العاده‌ی سونی که بگذریم، به تکنولوژی متداول برای خنک‌کاری تراشه‌های داغ گوشی‌ها می‌رسیم که اجمالاً به آن اشاره کردیم.

صفحات فیبر کربن: صفحات فیبر کربن در بخش‌هایی از فضای داخل گوشی قرار می‌گیرند تا حرارت برخی نقاط داغ را پخش کنند. معمولاً از کربن برای تولید چنین صفحاتی استفاده می‌شود؛ چرا که نسبت به مس و دیگر مواد، مؤثرتر است. از طرفی جالب است بدانید که کربن در تشعشع حرارت هم مثل جذب آن بسیار عالی است و بخشی از حرارت به همین صورت از بین می‌رود.

ضخامت صفحات تنها 10 میکرومتر است که در همین ضخامت کم، چند ده هزار صفحه‌ی گرافیک جای می‌گیرد.

برای مطالعه در مورد لوله‌های حرارتی و روش کارشان به مقاله‌ی "آشنایی با انواع خنک‎ کننده ‎های پردازنده و مقایسه‎ی کارایی سیستم ‎های هوایی و آبی" سری بزنید.

نظر شما در مورد هیت پایپ یا لوله‌ی حرارتی و استفاده از آن در گوشی‌ها و تبلت‌های قدرتمند امروزی چیست؟
زومیت ایسنا گویا آی تی

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۱۲
sajad shagerd

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی