Z1-vs-Z2-vs-Z1c-2

در این مقاله سعی کردیم تا به سراغ تنها یک بخش از گوشی‌ها بیاییم و آن چیزی نیست به جز دوربین عکاسی! البته به جای مقایسه پرچمدار کمپانی‌های مختلف، یک مطلب یونیک و خاص را نوشتیم تا ببینیم که آیا دوربین‌هایی با مشخصات یکسان از سازنده‌ای مشابه، با یکدیگر تفاوت دارند؟! به همین منظور سه گوشی پرچمدار سونی که همگی از دوربین‌های 20.7 مگاپیکسلی و لنز G بهره می‌گیرند را به صف کرده و تصمیم گرفتیم تا در عرض 12 ساعت کاری و در شرایط مختلف، کیفیت عکس‌هایشان را با یکدیگر بسنجیم. دوربین‌ها را به جهت آنکه عدالت بین‌شان برقرار شده باشد، همگی در حالت اتوماتیک گذاشته (به جز یک مورد) و بنابراین کیفیت آن‌ها بر روی 8 مگاپیکسل و تشخیص خودکار جهت انتخاب بهترین تصویر تنظیم گردید. پس با ما و این 12 ساعت همراه باشید تا ببینیم از بین سه مدل اکسپریا Z1، اکسپریا Z1 Compact (در عکس‌ها با نام Z1c درج شده) و اکسپریا Z2، کدام‌یک استحقاق بیشتری برای برتری در بین برادران خویش و گذاشتن تاج پادشاهی دوربین‌های این کمپانی (و شاید همه مدل‌های اندرویدی) را دارد.

Z1-vs-Z2-vs-Z1c-1

ساعت 10 صبح

صبح که از خواب بلند شدیم، خیلی سریع خودمان را به فرودگاه رساندیم و برای آنکه بتوانیم بهترین مناظر را جهت عکاسی بیابیم، راهی خطه سرسبز شمال گشتیم! از آنجایی که در آسمان به جز ابر چیز دیگری یافت نمی‌شد، پس به ناچار نخستین تصویر مقایسه‌ای را از هزاران متر بالای زمین و از پشت پنجره هواپیما گرفتیم تا این نبرد درون خانوادگی، از روی ابرها آغاز شود!

10Z1

ساعت 11 صبح

در شمال چه چیزی از همه معروف‌تر است؟ دریا! پس عکس ساعت 11 مربوط به موج‌های خروشان بود و البته از آنجایی که این موج‌ها بلد نیستند تا ژست ثابتی در جلوی دوربین بگیرند، برای همین کمی تصاویر با یکدیگر متفاوت است.

11Z1

ساعت 12 ظهر

بهتر است سری هم به پرندگان بزنیم! در اینجا نیز کمی فیگور پرنده‌ها عوض شده است و به خاطر اینکه پرنده جزئی از حیوانات است و حیوان نیز زبان آدمیزاد نمی‌فهمد، پس عکس‌ها منظره کاملا یکسانی ندارند.

12Z1

ساعت 13 ظهر

در این ساعت به سراغ پرندگانی رفتیم که خواب بودند و برای همین در جلوی دوربین تغییری نمی‌کردند (البته گاهی اوقات زیر چشمی یک نگاهی می‌انداختند!).

13Z1

ساعت 14 ظهر

نوبتی هم باشد، نوبت جنگل و سبزه‌زار است. منظره‌ای آمیخته به جاده را برگزیدیم تا با خیره شدن به انتهایش، کمی دچار غلیان احساسات شوید!

14Z1

ساعت 15 ظهر

و جنگل همچنان انبوه بود و ادامه داشت!

15Z1

ساعت 16 بعد از ظهر

تصمیم گرفتیم به ویلای خودمان برویم و استراحتی بنماییم. تصویر فوق را هم از تراس آن گرفتیم تا بدانید که هرچه گفته‌ایم، راست است!

16Z1

ساعت 17 بعد از ظهر

وارد خانه شدیم و به دنبال منظره مناسبی گشتیم تا از سوژه‌های داخلی نیز جهت مقایسه بهتر، تصاویری داشته باشیم. این بار دوربین‌ها را به حالت عمودی ردیف کردیم.

17Z1

ساعت 18 عصر

اجازه بدهید نگاهی به توانایی عکاسی این Zها با فلاش نیز داشته باشیم.

18Z1

ساعت 19 عصر

این هم یک سوژه خاص دیگر که با نور فلاش دوربین‌ها مزین شده و می‌توانید به خوبی کیفیت گوشی‌ها را در عکاسی مقایسه کنید.

19Z1

ساعت 20 غروب

خورشید در حال پایین رفتن بود که این بار دوربین‌ها را از حالت اتوماتیک در آورده و بر روی مود دستی تنظیم کردیم. تصاویر گرفته شده با جزئیات بالاتر و عدد 20.7 مگاپیکسل ثبت شدند. برای مقایسه بهتر، خورشید را در این تصاویر بزرگ‌تر کرده‌ایم تا ببینید کدامیک جزئیات مناسب‌تری دارند.

20Z1

ساعت 21 شب

این تصویر در Night Mode یا همان حالت شب گرفته شده و با کوچک‌ترین تکانی، تصویرتان را تار می‌اندازد. البته ما دست‌های استواری داشتیم و عکس‌های زیر در محیطی نسبتا تاریک ضبط شد.

21Z1

ساعت 22 شب

آخرین تصویر این عکاسی هیجان انگیز، در کنار رودخانه بود و در حالی‌که ما مشغول شکم کردن بودیم! عکس زیبایی از تلالو آب در رودخانه انداختیم تا انتخاب کنید که توانایی کدام مدل در گرفتن عکس‌های رمانتیک بیشتر است!

22Z1