◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

رایانامه گروه : eshragh.it@chmail.ir
◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

ﺻﺪ ﺳﺎﻝ ﺭﻩ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﻣﯿﺨﺎﻧﻪ ﺑﮕﯿﺮﯼ
ﻋﻤﺮﺕ ﺑﻪ ﻫﺪﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺳﺖ ﻧﮕﯿﺮﯼ

ﺑﺸﻨﻮ ﺍﺯ ﭘﯿﺮ ﺧﺮﺍﺑﺎﺕ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﭘﻨﺪ
ﻫﺮ ﺩﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺩﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﯼ

*

گر بر سر نفس خود امیری، مردی
بر کور و کر، ار نکته گیری، مردی

مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتاده ای بگیری، مردی...

آخرین نظرات

نویسندگان

پیوندها

 گوشی هوشمند به وسیله مورد نیاز همیشگی ما تبدیل شده است و حضورش تاثیر بالایی در کار و سرگرمی دارد. در کنار این وسیله، تبلت‌ هم جایگاه خودش را دارد و می‌توان کاربردهای بسیار متنوعی برای آن در نظر گرفت. تبلت‌ همان قابلیت گوشی‌های هوشمند را در اندازه‌ای بزرگ‌تر فراهم کرده و به همین دلیل تب خرید آن در تمام دنیا فراگیر شده است.


حالا می‌توان بسرعت به اطلاعات موردنیاز دست پیدا کرد و از آنها بهره گرفت. تبلت‌های زیادی با ظاهر و مشخصات گوناگون در بازار وجود دارد، اما یکی از نکات منفی بازار ما، انتقال بخش اعظمی از اطلاعات به صورت دهان به دهان و آن هم از سوی کسانی است که اطلاعات کاملی در این زمینه نداشته و برحسب اندک شنیده‌ها توصیه‌هایی عجیب و گاه نادرست به کاربران می‌کنند. به همین دلیل است که باید میزان اطلاعات خودمان در هر زمینه(از جمله خرید وسایل الکترونیک) را افزایش دهیم و با دست پر بهترین تبلت را انتخاب کنیم. با ما همراه باشید تا با برخی واقعیت‌ها درباره تبلت‌ها آشنا شویم.


سیستم عامل iOS، اندروید یا ویندوز؟

دو سیستم عامل iOS محصول اپل و اندروید محصول گوگل، دو بازیگر اصلی دنیای تبلت به شمار می‌آیند. شاید اگر دو سال پیش درباره این ‌که تبلت کدام کمپانی بهتر است، می‌توانستیم با قاطعیت تبلت‌های اپل را پیشنهاد کنیم؛ اما در دنیای امروز، هر دو سیستم عامل تکامل زیادی پیدا کرده و اکوسیستمی کامل از امکانات و قابلیت‌ها ارائه می‌دهند. در نتیجه نمی‌توان گفت تبلت اپل بهتر از تبلت اندروید است. با این حال باید بگوییم که تبلت‌ اندرویدی تنوع بیشتری داشته و انعطاف‌پذیری بالایی دارد. برای مثال اگر بخواهید با تبلت خود تماس‌ تلفنی برقرار کنید، چاره‌ای جز استفاده از تبلت اندرویدی ندارید. در مقابل، تبلت جدید اپل دقت تصویر بسیار بالایی داشته و تبلت اندرویدی که دقت تصویر بسیار بالایی دارد اندک بوده و اغلب گران‌قیمت است(البته استثناهایی هم وجود دارد.)

بازیگر سوم این عرصه، تبلت‌ ویندوزی است که تعدادش بسیار کم بوده و قیمت بالایی هم دارد. ممکن است پیش خودتان بگویید خرید تبلت ویندوز با وجود قیمت بالا بهتر است، زیرا می‌توانید بسادگی با نصب نرم‌افزار‌های رایانه‌ای، از آن به جای نوت‌بوک هم استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که یک نکته در اینجا وجود دارد و آن وجود دو نسخه از ویندوز برای تبلت‌هاست.

نسخه RT در واقع نسخه موبایلی سیستم عامل ویندوز برای تبلت‌ها بوده و باید نرم‌افزار‌های اختصاصی خود را روی آن نصب کرد (این یعنی نمی‌توانید همان نسخه از Office را که روی رایانه نصب کرده‌اید، روی این سری از تبلت‌ها نیز نصب کنید.) تبلت‌ ویندوزی مجهز به سیستم عامل ویندوز 8 همانند رایانه‌ها نیز وجود دارد که البته بسیار گران‌قیمت بوده و شاید اصلا خرید آن مقرون به صرفه نباشد (البته این به نوع استفاده شما مربوط می‌شود.)

سرانجام باید بگوییم انتخاب ما بین دو پلتفرم اصلی iOS و اندروید محدود می‌شود. اگر طرفدار محصولات اپل هستید و آن را کامل می‌دانید، سراغ انتخاب محصولات این کمپانی بروید. اگر هم دوست دارید در استفاده از تبلت محدودیت‌های کمتری داشته باشید، اندروید انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.


کارگاه برندشناسی

در مورد محصولات مجهز به iOS مشکلی برای انتخاب ندارید، زیرا فقط اپل تولیدکننده آن است.

اما سیستم عامل اندروید از سوی تولیدکنندگان بسیاری تولید شده و به همین علت ممکن است انتخاب یکی از آنها شما را گیج کند. برند‌های بی‌نام و نشان با قیمت‌های خاص نیز انتخاب را سخت‌تر کرده است و به همین علت امکان انتخاب اشتباه بالا می‌رود.

فراموش نکنید تبلت‌ ارزان‌قیمت سود زیادی برای واردکنندگان دارد. به هر حال با حذف و محدودسازی بسیاری از موارد که شامل اجزای داخلی نیز می‌شود، طبیعتا قیمت بشدت کم می‌شود.

در واقع بسیاری از این برند‌ها طبق سفارش‌ها و درخواست‌های ارائه شده، در چین و با حداقل کیفیت ممکن تولید شده و با قیمتی بسیار بیشتر به بازار وارد می‌شود.

خوشبختانه محصولات برند‌های معتبر با قیمت‌های مناسب نیز در بازار وجود دارد و اگر می‌خواهید تبلتی با حداقل قیمت بخرید، توصیه می‌کنیم سراغ محصول ساخت یک سازنده خوشنام بروید Samsung ،Asus Acer و Lenovo برخی از سازندگانی هستند که تبلت‌ ارزان‌قیمت در سبد کالایی خود دارند.


گولم بزن

آنچه قیمت یک تبلت را تعیین می‌کند، مشخصات فنی، امکانات و قابلیت‌های آن است. البته در ایران اوضاع تا حدودی متفاوت بوده و برخی محصولات به دلیل این‌که در سطح گسترده در دسترس نیست یا سیاست‌های واردکننده با قیمتی بسیار بالاتر فروخته می‌شود، هر تبلت ویژگی‌ها و مشخصاتی دارد که سازنده در کنار محصولش ذکر می‌کند؛ هرچند برخی از آنها باعث گمراهی شما شده و گولتان خواهد زد!

پردازنده و تعداد هسته‌های آن جزو اولین ویژگی‌هایی است که به آن دقت خواهیم کرد. از آنجا که هر گردی گردو نیست، هر پردازنده چهارهسته‌ای هم آن چیزی نیست که انتظارش را می‌کشیم. یک تبلت با محدوده قیمتی 400 تا 700 هزار تومان که از پردازنده‌ای چهارهسته‌ای بهره می‌برد برای مثال یک نمونه مجهز به چیپ ست (MediaTek)، از بابت قدرت پردازش و کارایی بسیار پایین‌تر از یک تبلت چهارهسته‌ای با حدود قیمت یک میلیون تومان و مجهز به چیپ‌ست Snapdragon 600 است. در واقع پردازنده چهارهسته‌ای در تبلت ارزان‌تر، در کاربردهای عمومی عملکرد خوبی داشته و در بازی‌های بسیار سنگین ممکن است. این موضوع درباره تبلت‌ دوهسته‌ای نیز صدق می‌کند. حتی ممکن است یک چیپ‌ست مجهز به پردازنده دوهسته‌ای قدرتمند از یک تبلت مجهز به پردازنده چهارهسته‌ای ساده بهتر عمل کند!

تناسب بین قطعات مختلف نیز مورد دیگری است که متاسفانه نمی‌توان از فهرست مشخصات فنی تبلت به آن پی برد و فقط مقایسه بین محصولات مختلف در شرایط کاری متنوع است که این مساله را فاش خواهد کرد. همان‌طور که در یک رایانه استفاده از حافظه با سرعت پایین می‌تواند در کارایی کلی سیستم تاثیرگذار باشد، در تبلت‌ها نیز در صورت استفاده از حافظه RAM یا حافظه ذخیره‌سازی کند، شاهد کاهش کارایی خواهیم بود؛ این همان مساله‌ای است که در تبلت‌های بی‌نام و نشان و ارزان‌قیمت دیده می‌شود.

آنها یک چیپ ست دوهسته‌ای یا چهارهسته‌ای را انتخاب کرده تا به شما نشان دهند از چیپ‌ستی قدرتمند استفاده می‌کنند، اما در عین حال برای کاهش قیمت سراغ حافظه RAM و حافظه‌های ذخیره‌سازی کند رفته و در نهایت با یک محصول با کارایی پایین روبه‌رو خواهید شد.

تبلت‌های اندروید با حافظه‌های ذخیره‌سازی گوناگون عرضه می‌شوند که حداقل چهار گیگابایت است. شاید با خودتان بگویید یک تبلت ارزان با حافظه ذخیره‌سازی کم می‌خرم و بعدها با یک کارت حافظه جانبی آن را ارتقا می‌دهم؛ اما پس از خرید تبلت خواهید دید که کمتر از سه گیگابایت فضا در اختیار دارید، زیرا بخشی از فضای در نظر گرفته شده از سوی سیستم عامل و ابزار‌های جانبی دیگر اشغال شده است. در ضمن بسیاری از نرم‌افزارها کل یا بخشی از فایل‌های خود را روی حافظه دستگاه ذخیره خواهند کرد.

در نتیجه اگر تعداد زیادی نرم‌افزار روی تبلت نصب کنید، بسرعت با کمبود فضا روبه‌رو خواهید شد. پس در صورتی که برایتان امکان دارد محصولی با حداقل فضای ذخیره‌سازی هشت گیگابایت خریداری کنید.

شرایط گول‌زننده در مورد باتری و صفحه نمایش نیز وجود دارد و کیفیت ساخت آنها نقشی مهم در کارکرد صحیح و راضی‌کننده آنها دارد. یک باتری لیتیوم یون تبلت ارزان‌قیمت ممکن است دوام کمتری داشته و زود خراب شود. همین مساله درباره صفحه نمایش، زاویه دید و کیفیت نمایش رنگ‌ها نیز وجود دارد.


چی بخرم؟

7 اینچی‌ها: تبلت‌های 7 اینچی اندروید و مدل‌های 7.9 اینچی اپل گزینه‌هایی عالی برای کسانی است که می‌خواهند گجتی سبک در اختیار داشته و آن را براحتی در کیف خود جای دهند. از آنجا که صفحه نمایش این محصولات نسبتا کوچک است، برای تولید محتوا ممکن است چندان مناسب نباشد؛ هرچند این مساله به کاربر بازمی‌گردد. اجرای بازی‌ها روی این سری از تبلت‌ها نیز شکل بهتری دارد، زیرا اندازه کوچک باعث می‌شود کنترل بهتری روی تبلت داشته باشید. تبلت‌های 7 اینچی محدوده قیمت متنوعی داشته و گزینه‌های ارزان‌قیمت این سری (همچون Asus Memopad و Acer Iconia) گزینه‌هایی عالی برای کودکان به شمار می‌آید. اگر یک 7 اینچی تمام و کمال می‌خواهید، توصیه ما تبلت Nexus 7 محصول مشترک گوگل و ایسوس است که مجموعه‌ای بسیار کاربردی و عالی به شمار می‌آید.

10 اینچی‌ها: تبلت‌های ده اینچی فضای کاری بیشتری ارائه می‌کند و می‌تواند گزینه‌ای بهتر برای دانش‌آموزان و دانشجویان و همچنین کسانی باشد که قرار است به تولید محتوا هم بپردازند. افراد مسن‌تر نیز بهتر است سراغ تبلت‌های ده اینچی بروند. برندهای معتبر در میان این تبلت‌ها قیمتی بالای 700 هزار تومان دارند.

تازه‌واردها: تازه‌وارد‌های دنیای تبلت مدل‌هایی با اندازه حدود 8 اینچ است که مدل‌های محدودی را شامل می‌شوند، اما چند ویژگی مثبت دارند. اندازه بزرگ‌تر در مقایسه با محصولات 7 اینچی فضای کاری بیشتری ایجاد می‌کند و تصاویر را باکیفیت بالا نمایش می‌دهد. وزن این محصولات نیز سبک بوده و فضای اشغالی آنها به اندازه تبلت‌های ده اینچی نیست. این سری از محصولات برای کسانی است که ابعاد 7 اینچ برایشان کوچک بوده و در ضمن جای کافی برای یک محصول ده اینچی ندارند. تبلت LG G-Pad 8.3 از نمونه‌های خوب این سری است که حدود یک میلیون تومان قیمت دارد. سامسونگ، ایسوس و لنوو نیز هریک محصولاتی در این رده تولید کرده‌اند که با مشخصات گوناگونی عرضه می‌شود.

سیمکارت‌خوران: قابلیت پشتیبانی از سیمکارت در تبلت‌ها شرایط و ضوابطی دارد. تبلت‌های اپل فقط از اینترنت سیمکارت پشتیبانی کرده و نمی‌توان تماس‌های تلفنی را به کمک آنها برقرار کرد. برخی از تبلت‌های اندرویدی نیز چنین محدودیتی دارند، اما امروزه تعداد محصولاتی که از قابلیت مکالمه بهره می‌برند افزایش پیدا کرده است. این‌که بخواهید در خیابان تبلت را کنار گوش گرفته و صحبت کنید، نه‌تنها ظاهر جالبی ایجاد نمی‌کند، بلکه می‌تواند خطرناک نیز باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید چنین تبلت‌هایی را دارید، حتما به فکر تهیه یک Handsfree بلوتوثی نیز باشید. خوشبختانه این سری از تبلت‌ها در محدوده قیمتی بسیار متنوعی عرضه می‌شود و می‌توانید با هزینه حدود 700 هزار تومان یک تبلت اندرویدی 7 اینچی با قابلیت مکالمه داشته باشید.

قلم‌داران: انگشت شما برای استفاده از تبلت کافی است و بخوبی دستورات شما را اجرا خواهد کرد. با این حال ممکن است به هر دلیلی بخواهید از قلم استفاده کنید. قلم‌های مختلف با سر سیلیکونی موجود در بازار امکان لمس از طریق قلم را فراهم خواهد کرد. اما تبلت‌هایی همچون سری Galaxy Note سامسونگ نیز در بازار وجود دارد که از قلم ویژه‌ای بهره می‌برد. این قلم‌ها از فناوری Digitizer بهره می‌برد که مشابه آنها در قلم‌های نوری رایانه به کار گرفته می‌شود. این قلم‌ها نوک باریک و دقت بالایی دارد. همچنین این قلم‌ها باتری نداشته و در ضمن به چندین سطح فشار حساس است. طراحان و کسانی که در اختیار داشتن یک قلم باکیفیت برایشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، قطعا از این ویژگی بخوبی بهره خواهند برد.
باشگاه خبرنگاران

نظرات  (۲)

دوست عزیزمو جوونم  سعید غیادی فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران  چند روز گذشته در اثر سانحه تصادف درگذشت . چند روز پیش بجنورد و گرگان مراسم عزا گرفتن  ازتون خواهشمندم اینو ب اخرین مطالبتون اضافه کنید تا همگی براش فاتحه ای بخونن واقعا حییییییییییییییییییییف شد حححححححححححححححححححیف روحش قرین رحمت الهی حتما در خواستمو عملی کنید لطفا برایاین جوون  ناکام بجنوردی  فاتحه ای بفرستید ....
وب خوبی دارین مخصوصا این اطلاعات درمورد تبلت ... موفق باشین دوستان 
پاسخ:
خواهش . لطف دارین ....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی