◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

رایانامه گروه : eshragh.it@chmail.ir
◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

ﺻﺪ ﺳﺎﻝ ﺭﻩ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﻣﯿﺨﺎﻧﻪ ﺑﮕﯿﺮﯼ
ﻋﻤﺮﺕ ﺑﻪ ﻫﺪﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺳﺖ ﻧﮕﯿﺮﯼ

ﺑﺸﻨﻮ ﺍﺯ ﭘﯿﺮ ﺧﺮﺍﺑﺎﺕ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﭘﻨﺪ
ﻫﺮ ﺩﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺩﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﯼ

*

گر بر سر نفس خود امیری، مردی
بر کور و کر، ار نکته گیری، مردی

مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتاده ای بگیری، مردی...

آخرین نظرات

نویسندگان

پیوندها

با نظرات اسپمی در وبلاگ خود چطور برخورد کنیم؟

سه شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۸:۱۹ ب.ظ

  
  یکی از دغدغه های همیشگی وبلاگ داران، برخورد با نظرات اسپمی است که گاه و بی گاه درون وبلاگ ها منتشر می شوند. حضور اسپمرها درون سایت مطلقا به نفع آنها نیست، بنابراین بهتر است با روش های اصولی، مانع از فعالیتشان شوید. اسپمرها از وبلاگ های پرطرفدار، فروم ها، سایت های جدید و یا هر گزینه دیگری استفاده می کنند تا بتوانند محصولاتشان را تبلیغ کنند و یا رنکینگشان را درون موتورهای جستجو ارتقاء دهند. حتی پیشرفته ترین سیستم ها هم نمی توانند وب سایت ها را به صورت ۱۰۰% از مشکلات نظرات اسپمی در امان بدارند؛ درحقیقت هرچه وبلاگ محبوب تر باشد و پیج رنک گوگل بزرگتری داشته باشد، با احتمال بیشتری دست به گریبان نظرات اسپمی خواهد بود.

بسیاری از وبلاگ نویسان تازه کار نظرات اسپمی را تائید می کنند تا تعداد نظرات پستشان افزایش یابد؛ درصورتی که شما هم جزء این گروه از افراد هستید، بهتر است مراقب باشید! احتمالا وبلاگتان در معرض خطر قرار دارد. اجازه دهید ابتدا ببینیم نظرات اسپمی اساسا چه دردسرهایی برای وب سایت ها ایجاد می کنند.
مشکل نظرات اسپمی چیست؟
۱) با سایت های بد همسایه می شوید
عموم موتورهای جستجو و به خصوص گوگل، به شدت با سایت های بی کیفیت و فعالیت های اسپمرها مخالفند؛ در چنین شرایطی درصورتی که به تعداد زیادی سایت بی کیفیت لینک داده باشید، وبلاگ خودتان هم در لیست سیاه گوگل قرار می گیرد. اگر گوگل احساس کند درون وبلاگتان شغل شریف زباله جمع کن اینترنتی را دنبال می کنید، بدون معطلی وبلاگ شما را از نتایج خود حذف می کند.
۲) سایر کاربران اذیت می شوند
فرض کنید درون یکی از وبلاگ ها پس از اینکه کلّ پست را مطالعه کردید، به بخش نظرات سری بزنید تا نظرتان را راجع به داستان بیان کنید؛ در چنین وضعیتی تصور کنید بخش اعظم نظرات کاملا بی ربط باشند و تعدادی از آن ها نیز شامل لینک هایی به سایت های واسطه باشند. حاضرید درون چنین وبلاگی نظر بگذارید؟ بعید می دانم.. نظرات اسپمی، خوانندگان هشیار سایت را به کل فراری می دهند.
۳) اعتبار برند خدشه دار می شود
نظرات کاربران، یکی از بخش های اساسی هر وبلاگ را تشکیل می دهند؛ هرچه تعداد نظرات باکیفیت درون وبلاگ بیشتر باشد، اعتبار برند وابسته به وبلاگ نیز بالاتر می رود؛ به علاوه اینکه میزان مشارکت کاربران و علاقه آن ها نسبت به محتوای گردآوری شده نیز به خوبی مشخص می شود. به همین ترتیب وجود حجم گسترده ای از نظرات بی سر و ته اسپمی نیز می تواند اعتبار برند را به کلّی از بین ببرد.
نظرات اسپمی را چطور شناسائی کنیم؟
اسپمرها از آنچه تصور می کنید باهوش ترند و در هر حال راهی پیدا می کنند تا از لایه های امنیتی سایت عبور کنند. با این وجود بسیاری از انواع نظرات اسپمی را می توان با کسب اندکی تجربه، به راحتی تشخیص داد.
Counter Spam Comments
تبلیغات محض: چنین نظراتی عموما به دنبال تبلیغ وب سایت و یا محصولی هستند که کوچکترین ارتباطی به سایت شما ندارد. یکی از مثال های بارز این قضیه را در شکل زیر ملاحظه می کنید: نظراتی که به سایت های واسطه(Affiliate Web Sites ) لینک می دهند و یا هر پستی که به صورت ناخواسته درباره محصولات یا خدمات مختلف پیشنهاد مطرح می کند نیز در این طبقه بندی جای می گیرند.
نظرات به ظاهر آموزنده: این قبیل نظرات به ظاهر اطلاعات خاصی در اختیار نویسنده وبلاگ قرار می دهند، هرچند که کوچکترین ارتباطی به محتوای اصلی ندارند و تنها مقصودشان تبلیغ سایت و یا گرفتن بک لینک(back link) برای آن است. حتی درحالتی که ظاهرا به محتوای مقاله مرتبط باشد، به این معنا نیست که به ذات خود اسپم نیست.
بعضی از اسپمر ها محتوای پست را تکرار می کنند. این قبیل پست ها هم جزء دسته بندی اسپم ها قرار می گیرند.
سایر پست هایی که درخصوص یک موضوع کلّی مرتبط به محتوای مقاله بحث می کنند نیز اسپم تلقی می شوند. فرض کنید مقاله اصلی حول محور آپدیت پاندای گوگل باشد و اسپمر درخصوص مساله کلّی تری مانند تعریف مفهوم سئو صحبت کند. این قبیل نظرات از چند فرسخی فریاد می زنند که اسپم هستند.
صحبت های محبت آمیز: نظرات چاپلوسانه و تعریف و تمجید از نویسنده وبلاگ در قالب جملاتی مانند ”چه وب سایت خوبی! “(به همراه لینکی به یک سایت مجعول یا صفحه فروش محصول)، ”با اجازه شیر می کنم“ و یا ”خیلی عالی بود، حتما بوک مارکش می کنم! “جزء این گروه از نظرات اسپمی قرار دارند. از جمله انواع دیگر نظرات اسپمی محبت آمیز، می توان به جمله های بسیار کوتاه مانند ”باحال بود!“ اشاره کرد. تشکر از نویسنده وبلاگ کاملا پسندیده است، اما بهتر است به همراه آن دلیل قدردانی مان را نیز عنوان کنیم تا نویسنده متوجه شود با یک اسپمر طرف نیست.
به عنوان مثال خود من درباره مقاله ای که روش های افزایش دنبال کنندگان توئیتر، بدون استفاده از توئیت¬اَدر را معرفی می کرد، چنین نظری ارسال کردم: ”دقیقا دنبال همچین مقاله ای بودم! واقعیت اینه که نمی تونم ماهیانه مبلغ اضافی پرداخت کنم، ولی می خوام تعداد دنبال کننده های توئیترم رو بیشتر کنم. “لازم است به صورت واضح و مشخص نظر بدهیم و ارتباطمان را با محتوای اصلی حفظ کنیم تا مانند اسپمرها به نظر نرسیم.
انتقادهای بی مورد: مطمئنا تمامی اسپمرها مشغول تعریف و تمجید از صاحب وبلاگ نمی شوند. برخی نیز به کلّیت وبلاگ و یا نحوه نگارش مطلب خرده می گیرند. به عنوان مثال چندی پیش یکی از اسپمرها انتقاد می کرد که چرا وقت و بی وقت پنجره های تبلیغاتی باز می شوند؛ این درحالی بود که به شخصه اعتقادی به این سبک از تبلیغات ندارم و به هیچ وجه مایل نیستم که شاهد آزردگی خاطر بازدیدکنندگان وبلاگم باشم، درنتیجه مدت های مدیدی است تمامی پاپ آندرها(Pop-Unders ) را غیرفعال کرده ام.
   • طعمه قرار دادن کلمات کلیدی: درصورتی که نام کاربر عبارتی مانند ’کسب درآمد آنلاین‘ و یا ’راهنمائی های رایگان در زمینه سئو‘ بود، مطمئن باشید با یک اسپمر حرفه ای طرف هستید! چنین کلماتی درواقع عنوان لینک (Anchor Text ) نامیده می شوند.
سرقت محتوا از سایرین: در اینگونه نظرات، کاربر به منظور تبلیغ محصولات یا خدمات موردنظر خود، بخشی از مقالات سایر وبلاگ ها و یا حتی وب سایت کمپانی سازنده را کپی و با اعمال تغییرات جزئی بر روی مطلب، آن را درون وبلاگ قربانی منتشر می کند. نظراتی که از محتوای فروم ها و یا بخش نظرات سایر وبلاگ ها سرقت می شوند نیز در این طبقه بندی جای می گیرند. شناسائی چنین اسپم هایی، به خصوص درصورتی که پست کاربر به محتوای مقاله مرتبط باشد و برنامه های تشخیص سرقت محتوا نیز بر روی سایت نصب نشده باشند، کاملا دشوار به نظر می رسد.
درواقع جای تاسف است که اکثر صاحبان وبلاگ ها اهمیتی به استفاده از این قبیل نرم افزارها نمی دهند و لزومی به بررسی اصالت محتوای نظرات نمی بینند.
تشکرهای کوتاه: نظرات بسیار کوتاهی مانند مانند ”ممنون!“ و یا مانند ”مرسی ♥“ در این گروه از اسپم ها جای می گیرند.
     • اظهارنظرهای شخصی: چنین نظراتی عموما حول محور تبلیغ و ترویج نظرات شخصی می گردند و کوچکترین ارتباطی به پست اصلی ندارند. جملاتی مانند ”دین بخشی از زندگیه!“ و یا ”حیوانات رو به خاطر پوست و گوشتشون سلاخی نکنید!“ جزء این طبقه بندی هستند. با این وجود درصورتی که چنین نظراتی به نحوی به پست اصلی مرتبط باشند، به هیچ وجه اسپمی محسوب نمی شوند. به عنوان مثال درحالتی که مقاله وبلاگ درخصوص رابطه دین و زندگی باشد، نظر اول و درصورتی که پست موردنظر درباره لزوم حمایت از حیوانات باشد، نظر دوم اسپمی در نظر گرفته نمی شود.
 • تایپ حروف درهم و برهم: چنین نظراتی عمدتا از حروف درهم ریخته مانند ”عانمزذئدخعسممددق“ تشکیل می شوند که انسان های عادی عموما از درکشان عاجزند.
درخواست از صاحب وبلاگ: این قبیل نظرات با تعریف و تمجید از نویسنده و پست وی آغاز می شوند و نهایتا به درخواست لینک گیری و یا دعوت به بازدید از سایت ختم می شوند.
نظرات فیلسوفانه و غیرقابل فهم: چنین نظراتی به کل غیرقابل فهم و یا نسبتا دشوار هستند؛ درحقیقت ممکن است از جهاتی نیز به محتوای پست ربط داشته یا نداشته باشند!
حرف های بی سر و ته: در این سناریو کاربر ابتدا تعریف می کند که چطور خواهر یا برادر یا عمو یا عمه اش وبلاگ را به وی معرفی کرده است؛ بعد از آن نیز شروع به تعریف از وبلاگ می کند ولی نهایتا کوچکترین اشاره ای به محتوای مطلب نمی کند…
 • سوال، سوال، سوال: چنین اسپم هایی عمدتا شامل سوالاتی هستند که ممکن است به محتوای سایت ربط داشته باشند یا در مواردی کاملا بی ربط باشند. مشکل اصلی این است که خوانندگان سایت نیز معمولا درخصوص محتوای ارائه شده سوالاتی مطرح می کنند، در چنین وضعیتی چطور می توانیم اسپمرها را شناسائی کنیم و سوالات واقعی را از سوالات روبات ها و کاربران مردم آزار تفکیک کنیم؟
چنین نظراتی صرفنظر از بی ربط بودن، گاهی آنچنان کلّی هستند که نویسنده وبلاگ پاسخی برای آن ها پیدا نمی کند و نمی تواند مقصود کاربر را از طرح سوال درک کند. فرض کنید پست اصلی درخصوص فعالیت های سئو باشد و یکی از اسپمرها سوال کند: ”راستی از وبلاگت درآمد هم داری؟“ امّا کاربران واقعی عموما درخصوص محتوای پست سوال مطرح می کنند؛ به عنوان مثال درصورتی که پست وبلاگ درباره نقش پودکست ها(Podcasts ) بر روی افزایش ترافیک سایت صحبت کند، کاربران سوال می کنند آیا تهیه نسخه صوتی از مقالات سایت هم بر افزایش ترافیک تاثیری می گذارد یا خیر؛ یا اینکه برای تهیه یک پودکست به چه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری نیاز داریم؟
روش دیگر شناسائی اسپمرها این است که چنین افرادی عموما نام نویسنده را در نظرشان قید نمی کنند. خود من درصورتی که تصمیم داشته باشم درباره محتوای پست سوالی بپرسم، حتما نام نویسنده را در نظرم ذکر می کنم.
روش هایی به منظور جلوگیری از انتشار نظرات اسپمی
شاید متوقف کردن نظرات اسپمی تقریبا غیرممکن باشد، اما با استفاده از روش های اصولی می توان تعداد نظرات بی مفهوم و یا ارسال شده توسط روبات ها را محدودتر کرد.
انتشار نظرات پس از تائید نویسنده
به نظر می رسد تائید نظرات، بهترین روش به منظور مقابله با نظرات اسپمی باشد؛ هرچند بررسی تک تک نظرات، به خصوص درحالتی که وبلاگ نسبتا پرطرفدار باشد و روزانه حجم قابل توجهی نظر دریافت کند، کاملا زمان بر خواهد بود؛ با تمامی این تفاسیر گمان می کنم این متد بهترین راه حل ممکن باشد، زیرا کیفیت تمامی نظرات چاپ شده مورد بازبینی قرار می گیرد و درعین حال می توان در همان لحظه به نظرات کاربران پاسخ داد که به نوبه خود برای هر وبلاگ نویس حائز اهمیت است.
استفاده از اَکیزمت
اکیزمت یکی از بهترین ابزارها به منظور کاهش تعداد نظرات اسپمی است که با بررسی تک تک نظرات، موارد اسپمی را تشخیص می دهد.
استفاده از ری¬کپچا(ReCaptcha )
به کمک پلاگین ری¬کپچا هم می توان تعداد نظرات اسپمی را کاهش داد و در حقیقت کاربران را وادار کرد تا برای ارسال نظر خود، ابتدا تست ری¬کپچا را با موفقیت پشت سر بگذارند.
غیرفعال کردن بخش نظرات پست های قدیمی
اسپمرها عموما پست های قدیمی وبلاگ را که مدت ها است جا افتاده اند و ترافیک قابل توجهی از موتورهای جستجو جذب می کنند، هدف قرار می دهند. بنابراین درصورتی که از وبلاگ های وردپرس استفاده می کنید، شاید بهتر باشد تنظیمات را به گونه ای تغییر دهید که نظرات پست ها پس از مدت معینی به صورت اتوماتیک غیرفعال شوند؛ بدین منظور کافی است مسیر داشبورد(Dashboard ) ß تنظیمات(Settings ) ß گفتگوها(Discussions ) ß نظرات پست ها را پس از _ روز ببند(Automatically close comments on articles older than_ days ) را دنبال کنید.
قرار دادن مشخصات اسپمرها در لیست سیاه
درون وردپرس گزینه مخصوصی وجود دارد که به مدیر وبلاگ امکان می دهد تا اسپمرها را در داشبورد گفتگوها وارد لیست سیاه کند. درنتیجه می توان اسپمرها را براساس IP، نام، آدرس ایمیل، آدرس وب سایت و… شناسائی کرد.
غیرفعال کردن ترک بک ها(Trackbacks )
کثریت قریب به اتفاق ترک بک ها اسپمی هستند؛ درنتیجه بهتر است با انتخاب گزینه موردنظر در بخش گفتگوهای داشبورد وردپرس، ترک بک ها را به کلّی غیرفعال کنید.
مرواهاست
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۱۶
sajad shagerd

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی