◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

رایانامه گروه : eshragh.it@chmail.ir
◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

ﺻﺪ ﺳﺎﻝ ﺭﻩ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﻣﯿﺨﺎﻧﻪ ﺑﮕﯿﺮﯼ
ﻋﻤﺮﺕ ﺑﻪ ﻫﺪﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺳﺖ ﻧﮕﯿﺮﯼ

ﺑﺸﻨﻮ ﺍﺯ ﭘﯿﺮ ﺧﺮﺍﺑﺎﺕ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﭘﻨﺪ
ﻫﺮ ﺩﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺩﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﯼ

*

گر بر سر نفس خود امیری، مردی
بر کور و کر، ار نکته گیری، مردی

مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتاده ای بگیری، مردی...

آخرین نظرات

نویسندگان

پیوندها

ارتباط رژیم غذایی با تعیین جنسیت جنین

جمعه, ۷ تیر ۱۳۹۸، ۰۱:۲۱ ب.ظ

لِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ یَخْلُقُ مَا یَشَاء یَهَبُ لِمَنْ یَشَاء إِنَاثًا وَیَهَبُ لِمَن یَشَاء الذُّکُورَ.

 از آن خداست فرمانروایی آسمان‌ها و زمین هر چه بخواهد می‌آفریند، به هر که بخواهد دختر می‌بخشد و به هر که بخواهد پسر می‌بخشد. آیه 49 - سوره شوری

 

چکیده

 

مقدمه : آرزوی بشر به منظور کنترل جنسیت جنین قبل از لقاح همواره مطرح بوده است . مطالعه مروری حاظر با هدف تعین نقش رژیم غذایی مادر بر جنسیت جنین انجام گردید.

یافته ها : یافته های پژوهش ها در مورد تاثیر کمبودها و اختلالات تغذیه ای بر نسبت جنسی ضد و نقیض میباشد. پژوهش ها نشان داده اند ترکیبی از عوامل محیطی مانند زمان لقاح ، استرس و رژیم غذایی مادر بر نسبت جنسی اثر گذارند. شرایط تغذیه ای مادر در حوالی حاملگی در تغیر نسبت جنسی بسیار مهم میباشد. بالا بردن نسبت یون های ( Ca 2++Mg2+  ) / ( K++Na+ ) دریافتی در رژیم غذایی و رژیم های حاوی کالری بالا سبب افزایش متولدین پسر میگردد.

نتیجه گیری : رژیم غذایی مادر در حوالی حاملگی در تغیر نسبت جنسی موثر است ، اما پایین بودن حجم نمونه در پژوهش های انسانی وساز و کار پیچیده ی تعین جنسیت در انسان ، اظهار نظر قطعی در این زمینه را با مشکل مواجه می سازد .پژوهش های انسانی با حجم نمونه ی بیشتر در این زمینه پیشنهاد میگردد.

 

برای خواندن کامل متن روی ادامه مطلب کلیک کنید . 

 

مقدمه

تمایل بشر به انتخاب جنسیت فرزندان ، ریشه ی تاریخی دارد و قرن های متمادی این مسئله ، اندیشه و دغدهای بشر بوده است. چه بسا خانواده هایی که به علت نداشتن یکی از دو جنس ، به ویژه فرزند پسر ، دچار مشکلات فراوان شده اند یا خانم هایی که سال ها به امید داشتن یکی از دو جنس بارداری های زیادی رو یکی پس از دیگری و فواصل کم داشته اند . ولی نه تنها نتیجه مطلوب به دست نیامده ، بلکه سلامت مادر هم به خطر افتاده و هزینه های زیادی به خانواده تحمیل گشته است.

مستندات نشان می دهند از دوران قدیم بشر همراه کوشیده تا با توسل به خرافات و مراسم عبادی صاحب فرزند دختر یا پسر شود. سلسله های عظیم پادشاهی فقط به این دلیل که یک یا چند ملکه وارث پسر به دنیا نیاورده اند ، به کلی از هم پاشیده اند. هزاران زن بی گناه تنها به دلیل اینکه نتوانسته اند فزرندانی با جنسیت دلخواه شوهران تقدیم آنان نمایند ، از کانون گرم خانواده طرد شده اند .

عوامل متعددی مانند مسائل فرهنگی، اجتماعی ، مذهبی ، اقتصادی و بالاخره طبی از جمله وجود بعضی از بیماری های وابسته به کروموزوم X  نظیر هموفیلی در زوجین آنها را تشویق به انتخاب روش های سنتی یا درمانی جدید برای انتخاب جنسیت فرزند نموده است.

پیشگیری از بیماری های وابسته به جنس و سقط های انتخابی و جلوگیری از ضایعات جسمی و روانی مادران ، ایجاد تعادل و تناسب بین جنسیت فرزندان در خانواده و دستیابی به تعداد فرزندان مورد نظر خانوداه به عنوان غلل انتخاب جنسیت قبل از لقاح مطرح شده است.به نظر میرسد انتخاب جنسیت راهی برای کمک به والدین به منظور انتقال ژن های خود به نسل بعدی با کمترین هزینه ممکن باشد.

روش های مختلفی برای انتخاب جنسیت جنین از دوران باستان تا کنون استفاده شده و با پیشرفت علم شاهد کشف روش های دقیق تر و موثرتر در تعیین جنسیت هستیم ، برخی روش ها مانند روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی ( PGD ) به منظور تعیین جنسیتاز حساسیت بالایی برخوردار است؛ ولی بسیار پر هزینه و داری تکنیک پیچیده ای می باشد ، به علاوه شانس بازداری با این روش پایین است.

اما آنچه سبب میشود هنوز مردم به روش های سنتی انتخاب جنسیت نظیر رژیم غذایی روی آورند ، هزینه ی بالای روش های جدید و مباحث اخلاقی پیرامون این روش ها نظیر PGD  میباشد. در برخی کشور ها نظیر انگلستان و در برخی فرقه های مسیحیت انجام PGD به منظور تعیین جنسیت به دلایل اجتماعی ممنوع شده است. برخی از صاحب نظران انتخاب جنسیت با این روش را تبعیض جنسیتی علیه زنان قلمداد میکنند ، اما در مورد روشهای طبیعی انتخاب جنسیت چنین نگرانی های اخلاقی کمتر مطرح میگردد.

از نیمه دوم قرن بیستم نسبت جنسی پسران به دختران در برخی کشور های صنعتی شروع به کاهش نموده است. برخی از پژوهشگران علت آن را افزایش آلاینده های زیست محیطی اعلام نموده اند ، در حالی که سایر صاحب نظران نخوردن صبحانه توسط زنان و کاهش کالری دریافتی را از عوامل مستعد کننده ی کاهش نسبت جنسی در کشور های صنعتی اعلام کردند. در شرایطی که برخی از پژوهش گران  بر این باورند که کمبود های تغذیه ای عامل کاهش نسبت جنسی است ؛ پژوهشگران دیگر منکر وجود چنین ارتباطی میباشند. به عنوان نمونه پژوهش های انجام شده در زمان بعد از جنگ و قحطی در هلند ارتباطی بین کمبود های تغذیه ای و نسبت جنسی را گزارش نکرده اند.

با توجه به اینکه تاثیر تغذیه بر جنسیت در پژوهش های مختلف بررسی شده و یافته های متفاوتی گزارش گردیده و نیز با عنایت به اینکه به کارگیری روش یاد شده به نسبت آسان ، ارزان ، غیر تهاجمی و قابل انجام با کمینه امکانات است؛ پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش تغذیه بر جنسیت جنین با بررسی مطالعات مختلف انجام گرفته ، تا بتوان راهکار های مناسب و صحیح به خانواده ها برای دست یابی به جنس مورد نظر آن ها ارایه نمود.

 

  

تاریخچه

تاریخچه ی استفاده از رژیم غذایی به منظور تعین جنسیت جنین به قرن ها قبل بر میگردد. در قرون وسطی ، برای اینکه یک زن صاحب فرزند پسر شود به او توصیه می نمودند معجونی از شراب و خون و شیر را با یک نسبت مساوی بنوشند، نظریه بعدی در رابطه با رژیم غذایی خوردن ترکیبی متنوع از ماهی ، نخودفرنگی ، کاهو ، پنیر ، نمک ، شیرینی ، انواع دانه ها و قند ها و حتی بیضه ی حیوانات خاص بود.

اما تاثیررژیم غذایی بر جنسیت جنین به صورت علمی با مطرح شدن تئوری مشهور تریورس و ویلارد مورد توجه قرار گرفت. بر اساس این نظریه در شرایط طبیعی که استرس خاصی بر زندگی والدین حاکم نباشد ، از لحاظ آماری در بسیاری از گونه ها تعداد نوزادان نر متولد شده بیشتر از نوزادان ماده میباشد ، اما تحت شرایط نامناسب تغذیه ای تعداد نوزادان ماده افزایش می یابد.

اگر چه طئوری تریوس و ویلارد در موش صحرایی ، آهو ، گوسفند ، گوزن ، خوک اهلی و موش سوری و تعداد دیگری از گونه ها به اثبات رسیده ، ولی ساز و کار عملکرد آن تا حد زیادی ناشناخته با قی مانده است. پس از بررسی های حیوانی در سال 1953 ، اولین نظریه ها در مورد انسان از سال 1956 به وسیله ی بی شاپ و لیستر مطرح گردید. مداخلات علمی رو انسان از سال 1975 به وسیله فورنیر و استول کوسکی آغاز شد.

روش انتخاب جنسیت فرزند با استفاده از رژیم غذایی با مطالعه روی حیوانات شروع شده است. یکی از محققان در این زمینه «دکتر استول کوسکی» است. این محقق موفق شد با استفاده از رژیم غذایی و افزودن بعضی از عناصر معدنی به رژیم غذایی تا 80 درصد موفقیت را در مورد نوع جنسیت دلخواه در گاو به دست آورد. او ایده این کار را از مطالعات پیشین که در سال 1993 میلادی ابتدا روی لارو کرم‌های دریایی و سپس روی لاروهای قورباغه انجام شده بود کسب کرد. 

 

   

در مطالعات انجام شده روی حیوانات نتایج به دست آمده بدین شرح بود :

* در آبی که به آن پتاسیم اضافه شده، بیشتر نوزادان نر بودند.

* در آب‌های قلیایی و مخصوصاً غنی از کلسیم بیشتر نوزادان ماده می‌شدند.

* در آب‌هایی که در آن تعادل یونی وجود دارد، در جنس نیز تعادل وجود دارد (نصف متولدین نر و نصف دیگر ماده بودند).

 

یون‌ها و خواسته‌ها

نتایج مطالعات نشان داده است که غلظت یون‌ها در مقایسه با نسبت بین یون‌ها اهمیت کمتری دارد. نسبت پتاسیم به کلسیم به اضافه منیزیم اهمیت دارد. نتایج این بررسی‌ها با مطالعات «دکتر استول کوسکی» که در یک مزرعه پرورش گاو انجام شده، هماهنگ بوده است. در این مزرعه که با استفاده از دود پتاسیم مزرعه و اطرافش را پوشانده بودند، به تولد 90 درصد گوساله گاوهای نر منجر گردید. در این مطالعه مواد غذایی مصرفی گاوها از نظر پتاسیم خیلی غنی بود. یک مطالعه گسترده دیگر نیز تأثیر سدیم را در انتخاب جنسیت نر و کلسیم و منیزیم را در انتخاب جنس ماده نشان داد.

 

 

رژیم غذایی یونیک و جنسیت جنین

یکی از روش های پر طرفدار که امروزه به شکلی رایج برای انتخاب جنسیت جنین پیشنهاد میشود ، رژیم های غذایی خاصی است که به منظور تغییر نسبت موجود بین یون های ( K++Na+ ) به ( Ca 2++Mg2+) استفاده میشود. در این روش برای مذکر شدن فرزند بر بالا بودن نسبت یون های ( Ca 2++Mg2+) / ( K++Na+ ) و برای به وجود آمدن جنس مؤنث بر بالا بود نسبت یون های ( K++Na+ ) / ( Ca 2++Mg2+) تاکید میشود.

سطح بالای یون های سدیم و پتاسیم و سطح پایین کلسیم و منزیم ، سوخت و ساز تخمک و به ویژه لایه ی خارجی آن را طوری تغیر میدهد که اسپرم های حاوی کروموزوم Y به طرف تخمک جذب میشوند. در حالت عکس برای جذب اسپرم های حاوی کروموزوم X لازم است سطح کلسیم و منیزیم خون بالا رود و سطح پتاسیم و سطح سدیم خون پایین بیایید. این روش فقط لازم است توسط زن اجرا شود زیرا تغییرات یونیک تخم است که اسپرماتوزئید مورد نظر را انتخاب میکند. در این روش انتخاب جنسیت به مادر توصیه می شود کمینه به مدت دو ماه قبل از بارداری تا هنگام بارداری به رژیم غذایی توصیه شده عمل نماید.

پژوهش های متعددی نیز روی گونه های مختلف حیوانات انجام شده که بافته های ضد و نقیضی را در پی داشته است. اگر چه در غالب موارد رژیم غذایی در تعیین جنسیت جنین موفق عمل نموده ، اما این نوع رژیم غذایی تاثیری بر نسبت جنسی در خوک  نداشته است .

در بین مطالعات متعدد انجام شده روی حیوانات، یک مطالعه انجام شده است که نتایج مطالعات قبلی را تایید نمی‌کند. این مطالعه که توسط انستیتو ملی تحقیقات علمی، روی خوک‌های ماده و به تعداد زیاد انجام شده است، 52 درصد از نوزادان متولد شده با رژیم غذایی مخصوص جنس نر، نر بودند و 51 درصد از متولدین با رژیم مخصوص جنس ماده، ماده بوده‌اند. در صورتی که به طور کلی میزان تولد نر در خوک‌ها معمولاً 51 درصد است. نتیجه این مطالعه، نقش یون‌ها را روی جنسیت رد می‌کند. با توجه به این که اکثر مطالعات حیوانانی تأثیر یون‌ها روی جنسیت را تایید می‌کنند، استفاده از این روش در انسان نیز رایج شده است.

 

*  رعایت رژیم غذایی توصیه شده توسط زوجین موجب آسانی اجرای آن می‌شود، گرچه نوع تغذیه مرد هیچ تأثیری در مکانیسم این عمل ندارد.

 

اجرا برای انسان ها

انتقال نتایج حاصل از بررسی فوق روی انسان توسط یک متخصص زنان کانادایی طبق روش «استول کوسکی» از طریق رژیم غذایی تجویز شده، نشان داد در صورت پیگیری دقیق رژیم غذایی، باید 80 درصد موفقیت حاصل شود. در بعضی از بیمارستان‌های بزرگ کانادا، درمانگاه‌هایی اختصاصی برای انجام این کار به منظور کمک به زوج‌هایی که نسل آینده آن‌ها توسط بیماری‌های ارثی وابسته به جنس تهدید می‌شدند دایر شده است.

اصول برای پسردار شدن: لازم است مواد غذایی انسان غنی از سدیم و پتاسیم و فقیر از کلسیم باشد.

اصول برای دختردار شدن: لازم است رژیم غذایی فقیر از سدیم و پتاسیم و غنی از کلسیم باشد.

 

*  پس از اثبات بارداری، زن باردار رژیم غذایی متعادل و مناسب دوران بارداری معمولی را ادامه می‌دهد و نیاز به رعایت محدودیت‌های رژیم پیش از بارداری نیست

 

روش اجرا

اگر اصول کار ساده است، روش اجرای آن آسان نیست. دقت در اجرای آن به طور جدی لازم است.

 

چه زمانی باید رژیم غذایی را شروع کنیم؟

برای این منظور حداقل باید دو پریود ماهیانه قبل از تاریخ پیش بینی شده برای بارداری، رژیم غذایی تنظیم شده توسط متخصص تغذیه به طور جدی و دقیق رعایت شود. ضمناً حداقل زمان برای رعایت رژیم غذایی دو ماه است. چون امکان دارد همیشه پس از دو ماه و دو پریود، بارداری اتفاق نیفتد، باید تا زمانی که بارداری با انجام تست‌های آزمایشگاهی دقیقاً مشخص شود، رژیم ادامه داشته باشد. پس از اثبات بارداری، زن باردار رژیم غذایی متعادل و مناسب دوران بارداری معمولی را ادامه می‌دهد و نیاز به رعایت محدودیت‌های رژیم پیش از بارداری نیست.

 

نحوه تأثیر رژیم غذایی

این رژیم غذایی سبب تغییر یونی محیط درونی و محیط رحم شده و موجب تغییر تمایل غشای اوول می‌شود. بدین ترتیب بر حسب نوع رژیم تجویز شده و جنسیت مورد نظر، زمینه و شانس برای ورود اسپرماتوزوئیدهای نر نسبت به اسپرماتوزوئیدهای ماده و یا برعکس مساعد می‌شود.

 

رژیم غذایی برای دختر دار شدن

پتاسیم مصرف نشود : میوه‌های خشک، حبوبات و موز مصرف نشوند. نمک رژیمی که غنی از پتاسیم است نباید به جای نمک معمولی مصرف شود.

منابع کلسیم مانند شیر، پنیر تازه بدون نمک( تمام پنیرهای تخمیر شده غنی از سدیم است) به مقدار زیاد مصرف شود. برای دختردار شدن می‌توان کلسیم تجویز نمود.

به منظور دختر شدن جنین به مادران توصیه می شود از مواد غذایی حاوی کلسیم و منیزیم بالا استفاده شود و مصرف سدیم و پتاسیم محدود گردد.استفاده از مواد غذایی مانند : نان بدون نمک ، ماکارونی ، برنج ،گوشت قرمز(حداَکثر100گرم در روز) ، ماهی تازه بخارپز ، تخم مرغ ، هویچ ، خیارچنبر ، لوبیای سبز ، تره ، سیب(در مقادیرکم) ، ترب ، کاهوی سبز ، سیب زمینی (در مقادیر کم ) ، پیاز  ، پنیر سفید ، ماست ، شیر ، بادام ، کره ، گردو ، مغزها ، شکر ، مارچوبه ، سرکه ، آب معدنی ، ادویه ، قهوه خیلی رقیق میتواند مفید باشد.

همچنین مواد غذایی غیرمجاز برای رژیم غذایی دختر دار شدن عبارتند از : ذرت ، سبوس گندم  ، کلوچه ، بیسکویت صنعتی ، میگو و نرم تنان ، ژامبون ، کنسرو ماهی یا ماهی پخته ، لوبیای خشک ، عدس وسایر حبوبات ، زردآلو ، مرکبات ، آناناس ، کنگرفرنگی ، موز ، چغندرقرمز ، کرفس ، شاه بلوط ، گیلاس ، قارج ، کلم ، خیار ، تره ، شاهی ، خرما ، اسفناج ، انجیر ، توت فرنگی ، تمشک ، نارنگی ، آبمیوه و سبزیجات ، گوجه فرنگی ، خربزه ، زیتون ، پرتقال ، هلو ، گلابی ، نخودسبز ، گوجه سبز ، آلو ، ماءالشعیر ، نوشابه گازدار ، نقل ، قرص های جوشان ، کاکائو ، چیپس ، شکلات ، کوکاکولا ، مربا ، کنسروها ، بستنی های صنعتی ، مخمرهای شیمیایی ، مایونز ، خردل ، نمک آشپزخانه یا رژیمی ، شربت ها ، سوپ آماده ، شیرین کننده های رژیمی ، چای که میتوانند نتیجه را تغیر دهند.

ممنوعیت اجرای رژیم غذایی برای دختردار شدن

افراد مبتلا به بیماری‌های زیر نباید رژیم غذایی دختردار شدن را رعایت نمایند:

*  اختلالات عصبی

*  بالا بودن کلسیم خون

*  نارسایی‌های کلیوی

 

نمونه‌ای از رژیم دختردار شدن

تدارک رژیم و اجرای محتاطانه آن

هرگونه انحراف از رژیم توصیه شده ، شانس موفقیت را کم می‌کند.

رعایت رژیم غذایی توصیه شده توسط زوجین موجب آسانی اجرای آن می‌شود، گرچه نوع تغذیه مرد هیچ تأثیری در مکانیسم این عمل ندارد.

ترکیب یونی داروهایی که زن در طول مدت اجرای رژیم غذایی دریافت می‌کند، بسیار مهم است و می‌تواند در رسیدن به هدف مورد نظر اختلال ایجاد نماید؛ مخصوصاً قرص‌ها و داروهایی که غنی از سدیم هستند. 

درمانگاه‌هایی که در جهان مسئول ارائه این نوع رژیم‌های غذایی هستند تاکید می‌کنند که مصرف تمام قرص‌های ضد بارداری در دوران اجرای رژیم غذایی متوقف شود. بنابراین برای پیشگیری از بارداری از سایر روش‌ها استفاده شود.

 

رژیم غذایی برای پسردار شدن

سدیم زیاد مصرف شود : هنگام تهیه غذا، به مقدار زیاد نمک اضافه کنید. ضمناً مواد غذایی مصرف نمایید که طبیعتاً نمک زیادی داشته و یا در هنگام تهیه به آن‌ها نمک زیادی اضافه شده است؛ مانند سوپ‌های آماده، بیسکویت شور، زیتون شور و .. .

پتاسیم زیاد مصرف کنید : میوه‌های خشک (برگه زردآلو، آلوی خشک، انجیر، خرما و کشمش) و حبوبات (عدس، لوبیا، نخود و غیره) غنی از پتاسیم هستند. متخصصان تغذیه و پزشکانی که در این زمینه فعالیت دارند متقاعد شده‌اند که برای پسردار شدن می‌توانند توصیه به مصرف پتاسیم نموده و اینکه کلسیم به کمترین مقدار ممکن مصرف شود. بنابراین در طول دوران اجرای رژیم، مصرف هر نوع فرآورده‌های لبنی ممنوع است.

برای پسر شدن جنین توصیه میشود از مواد غذایی حاوی سدیم و پتاسیم بالا استفاده کرد و مصرف کلسیم و منیزیم محدود میگردد . به این منظور مصرف مواد غذایی شامل : ذرت ، نان ، ماکارونی ، برنج ، سبوس گندم ،کلوچه ، ژامبون ، ماهی تازه ،کنسروماهی ، گوشت قرمز ، زردآلو ، مرکبات ، آناناس ، کنگرفرنگی ، موز ، چغندرقرمز ،  هویچ ، شاه بلوط ، گیلاس ، قارچ ، کلم ، خیارچنبر ، خیار ، تره شاهی ، خرما ، انجیر ، توت فرنگی ، آبمیوه وسبزیجات ، نارنگی ، خربزه ، شلغم ، پیاز ، زیتون ، پرتقال ، هلو ، گلابی ، تره ، نخودسبز ، سیب ، سیب زمینی ، گوجه سبز ، آلو ، ترب ، گوجه فرنگی ، لوبیای خشک ، عدس و سایر حبوبات ، کره ، روغن نباتی ، مارگارین ، مایونز ، ماءالشعیر ، نوشابه گازدار ، نقل ، قرص های جوشان ، قهوه ، چیپس ، خردل ، کوکاکولا ، مربا ، کنسروها ، ادویه ها ، مخمرهای شیمیایی ، شیرینی بدون شیر ، سس ها  ، نمک آشپزخانه ، شربت ها ، شکر ، شیرینی های رژیمی ، چای  و سرکه توصیه میشود .

همچنین مواد غذایی غیرمجاز برای رژیم غذایی پسر دار شدن عبارتند از : شیر ، انواع پنیرها ، بستنی های سنتی ، میگو و نرم تنان ، تخم مرغ ، کرفس ، اسفناج ، لوبیای سبز ، کاهوی سبز ، بادام ، بادام زمینی ، گردو ، مغزها ، مارچوبه ، بیسکویت صنعتی ، کاکائو ، شکلات ، آب معدنی و سوپ های آماده که باعث جلوگیری از نتیجه گیری مطلوب میگردند.

 

 

ممنوعیت اجرای رژیم غذایی برای پسردار شدن

ابتدا باید مطمئن باشیم که ممنوعیت برای اجرای رژیم غذایی وجود نداشته باشد. ممنوعیت رژیم غذایی برای پسردار شدن در موارد زیر است و افراد مبتلا به بیماری‌های ذیل نباید این رژیم غذایی را رعایت کنند:

*  فشار خون بالا

*  ناراحتی‌های قلبی و عروقی

*  نارسایی‌های کلیوی

 

 


  1. برخلاف تصور قدیمیها جنسیت بچه تنها توسط زن تعیین نمیشه بلکه هم مرد و هم زن در این مورد نقش دارن . بعضی زنها رحمهای گرم و مکنده ای دارن که باعث میشه کروموزومهای y خودشون رو زودتر برسونن و بچه پسر میشه و بعضی برعکس . ولی نکته مهم در اینجا نطفه مرد است.اگر نطفه سالم و قوی باشه بچه پسر و اگه ضعیف باشه بچه حتما دختر میشه. همچنین تعداد اسپرم هم در جنسیت جنین نقش مهمی داره یعنی اگه تعداد اسپرم از 20میلی در سی سی کمتر باشه فرزندتون به احتمال زیاد دختر میشه . پس اگر مثلا داشتن پسر براتون خیلی مهمه میتونید یک ازمایش اسپرم انجام بدید تا ببینید وضعیت به چه صورتیه . در موسساتی مثل رویان با هزینه ناچیزی این ازمایش رو انجام میدن . نگران نباشید از اینکه ازمایش بدید و ببینید که نطفه ضعیفی دارید . این نشون دهنده ضعف شما نیست درصد بسیار بالایی از آقایون این مشکل رو دارند که علتهای مختلفی داره و مثلا کمبود ویتامین ث یا اسید فولیک میتونه این مشکل رو ایجاد کنه.
  2.  نطفه های خیلی ضعیف که ممکنه در اثر بعضی از بیماریها مثل واریکوسل ایجاد بشه توضیح آن از مبحث ما خارجه ممکنه در وهله اول باعث بارداری بشن ولی بچه سقط میشه پس اگر سقطهای مکرر دارید یکی از دلایلش میتونه همین باشه. 
  3.  نطفه آقایون سه ماه طول میکشه که کامل بشه . برای همین برای تقویت نطفه،آقایون باید از سه ماه قبل از بارداری همسرشون اقدام کنن.
  4. یکی از مسائل مهمی که نطفه رو ضعیف میکنه سیگار و بدتر از آن قلیون است پس اگر طالب نوزاد پسر هستید سعی کنید حتی الامکان برای سه ماه سیگار و قلیون نکشید یا مصرفش رو کم کنید چون اینها ویتامین ث بدن رو از بین میبره و این ویتامین در امر ساخت و تکمیل نطفه نقش مهمی داره.
  5. آقایون از سه ماه قبل روزی یک عدد ویتامین ث و یک عدد اسید فولیک بخورید که هر دو ویتامین بوده و مطمئن باشید که برای بدنتون بسیار مفیده و نطفه رو تقویت میکنه.این مورد رو حتما حتما انجام بدید.کمبود ویتامین ث سبب می شود که اسپرم ها به هم بچسبند و این حالت سبب ۱۶% موارد ناباروری در مردان می شود
  6. اگر بیضه ها تحت فشار یا گرما قرار بگیرند در مکانیسم اسپرمها اختلال بوجود میاد پس در طول این سه ماه از پوشیدن لباس زیرهای تنگ و شلوارهای چسبان - نشستن طولانی روی صندلی - گرفتن دوش آب داغ خودداری کنید خودداری کنید .در طول روز اگر میتوانید کیسه یخ روی بیضه ها قرار دهید. 
  7. نیم ساعت قبل از لقاح هم یک کیسه یخ به مدت 10تا15دقیقه قرار دهید
  8. آقایان برای داشتن نطفه سالم به خصوص برای پسردار شدن باید از سه ماه قبل از بارداری از مصرف غذاهای کنسرو شده و مانده و سوسیس و کالباس و پرنمک و همچنین مصرف سیگار و قلیون و الکل و آبجو خودداری کنند.کشیدن سیگار معمولاً سبب کاهش تعداد اسپرم و تحرک ضعیف می شود. تحقیقات اخیر نشان دادند زمانی که هم مرد و هم زن سیگار می کشند, احتمال ناباروری تا ۶۴% بالا می رود.استفاده درازمدت از حشیش توسط مردان سبب کاهش اسپرم سالم و افزایش اسپرم ناقص می شود. مصرف الکل سبب کاهش تولید اسپرم سالم توسط مردان می شود.

یکسری عوامل دیگه هم هستند که تاثیر میزارن روی کیفیت اسپرم :

  1. داروهای ضد سرطان - شیمی درمانی
  2. فعالیت شدید بدنی سبب کاهش تولید اسپرم می شود
  3. استرس شدید در زندگی
  4. بعضی از آنتی بیوتیک ها به طور موقت سبب کاهش تعداد و تحرک اسپرم ها در مردان می شوند. بعضی از این آنتی بیوتیک ها شامل اریترومایسین, نیتروفورازون یا نیتروفورانتوئین هستند .
  5. تماس با حشره کش ها, سموم آفت کش, حلال های آلی-سرب-تشعشعات یونیزه-فلزات سنگین و مواد شیمیایی سمی سبب کاهش قدرت باروری در مردان می شود. مردانی که در محیط شغلی خود با این مواد سرو کار دارند چاپخانه ها-سرب-سموم کشاورزی-دستگاههای رادیولوژی و … باید از پوشش ها و ماسکهای محافظ استفاده نمایند
  6. سوء تغذیه و مصرف ناکافی غذاهای ضروری سبب اختلال در تولید و کار اسپرم ها می شود .
  7. بیضه ها نباید زیاد گرم شوند. سعی کنید شورت ها ی تنگ نپوشید. مردانی که مشکل ناباروری دارند, نباید از دوش آب گرم و سونا استفاده کنند و همچنین کار در محیط گرم برای آنها مفید نمی باشد
  8. فاصله گذاری در فعالیت جنسی ۳ تا ۶ روز در هفته , سبب افزایش حجم و قدرت باروری می شود. ولی اگر وقفه زیادی در فعالیت جنسی ایجاد شود, سبب می شود که اسپرم ها تخلیه شده و پیر و نا توان و کم تحرک شوند.
  9. استفاده از داروهای استروئیدی آنابولیک این داروها توسط افرادی که می خواهند دارای اندام های عضلانی حجیم شوند استفاده می شود, این داروها سبب می شوند که بدن نتواند هورمون تستوسترون را به طور طبیعی بسازد که سرانجام سبب کاهش تولید اسپرم خواهد شد. بسیاری از ورزشکارانی که به عنوان دوپینگ از این داروها استفاده مکرر می کنند, دچار این مشکل خواهند شد
    داروی سولفاسالازین این دارو برای درمان اختلالات گوارشی بکار میرود
    داروی کتوکونازول ضد قارچ
    داروی آذولفیدین - این دارو برای درمان بیماری گوارشی کولیت اولسروبه کارمیرود.

10. واریکوسل کلافی از وریدهای اضافی دور لوله منی بر را میگیرند و سبب گرمی بیش از حد آن، می شوند که این حالت سبب آسیب رسانی به اسپرم ها و کشتن آنها خواهد شد.

11. نقص انسدادی در لوله منی بر

12. بیماریهایی نظیر: سوء تغذیه - کم خونی - سل - تب - اوریون که سبب آلوده شدن بیضه ها می شود - صدمات وارده به کانال های اسپرماتیک در بیضه که به علت بیماری های سوزاک و عفونت کلامیدیا - عفونت دستگاه تناسلی - التهاب پروستات - التهاب لوله های اپیدیدیم در بیضه - التهاب بیضه

13. ضربات وارده به بیضه

 

نقش زمان آمیزش در تعین جنسیت

خانم ها هر ماه در اواسط سیکل خود یک یا چند تخمک که از نظر کروموزومی فقط X هستند تولید میکنند و در مقابل آقایان دارای دو نوع اسپرم حاوی کروموزوم های جنسی X , Y هستند . در واقع این مرد است که جنسیت سلول تخم را تعیین میکند . به شکلی که اگر تخمکی که حاوی کروموزوم جنسی X است با اسپرم حاوی کروموزوم جنسی Y لقاح یابد سلول تخم مذکر شده و اگر تخمک X با اسپرم حاوی X لقاح یابد سلول تخم مذکر می شود .

اگر آمیزش در حوالی زمان تخمک گذاری صورت گیرد ، پسر بدنیا خواهد آمد چرا که در زمان تخمک گذاری ترشحات دهانه رحم از همیشه قلیایی تر و رقیق تر و ارتجاع پذیر تر است و حرکت اسپرم های Y را بسیار سهل و آسان میکند . اما اگر مقاربت 3 تا 4 روز بعد یا قبل از تخمک گذاری اتفاق بیفتد شانس پسر شدن به شدت کاهش می یابد و احتمال دختر زیاد میشود .

 

میوه هایی برای پسردار شدن

میوه هایی که حاوی سدیم و پتاسیم به میزان کافی هستند مثل:

مرکبات، زردآلو، آناناس، موز، هلو، گلابی، سیب، گوجه سبز، آلو، خیار، گیلاس، تمشک، توت فرنگی، انجیر، خربزه،

میوه هایی با طبع گرم مثل انبه ، انگور و انجیر جزو خوراکی هایی هستند که برای پسرشدن بچه بسیار توصیه می شوند.

 از میوه های خشک با پتاسیم بالا همچون انجیر خشک، خرما، برگه زردآلو، آلو بخارای خشک و کشمش برای پسردار شدن استفاده کنید.

  

 

مواد غذایی که برای پسردار شدن باید بخوریم:

 غذاهای شیرین و بدون کافئین همچون عسل، نبات و آبنبات به افزایش تحرک اسپرم کمک کرده و احتمال پسردار شدن را بالا می برد.

سعی کنید غذاهایتان را خوش نمک بخورید چرا که مصرف این دسته از غذاها با افزایش پتاسیم موجب تشدید شانس پسردار شدن می شود.

در رابطه با راه و روش پسردار شدن سایت livestrong.com توصیه به مصرف خیارشور قبل از بارداری می کند.

برای پسردار شدن بهتر است از گوشت قرمز استفاده کنید و تا زمان تعیین جنسیت نوزاد گوشت سفید را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

 برای پسردار شدن وعده ی صبحانه را حتما میل کنید.

بر اساس مطالعه ای که به صورت مشترک توسط دانشگاه آکسفورد و اکستر در انگلستان انجام شد، مشخص گردید در مادران بارداری که رژیم غذایی پر کالری دارند و به صورت مداوم وعده صبحانه را مصرف می کنند، احتمال پسردار شدن بیشتر است.

به گفته ی پزشکان یک برنامه غذایی با کلوگز بالا شانس پسردار شدن را در زنان افزایش می دهد.

 گندم یکی از مواد مغذی است که با پایین آوردن ph دستگاه تناسلی زن درصد پسردار شدن را افزایش می دهد.

 اگر طبع تان سرد است و قصد دارید پسردار شوید باید با مصرف این خوراکی ها توصیه می شوند:

انواع مربای زردک، زنجبیل، ترنجبین و نارگیل، غذاهایی همچون حلیم با گوشت بزغاله، قلیه با ادویه های گرم همچون دارچین و خولنجان، پسته، نخوداب با دارچین، زعفران و ، قلیه کدو و شلغم و شربت سیب، عصاره گوشت، خوراک نخود و پیاز و سیر، زرده تخم مرغ عسلی

  

برای پسردار شدن این خوراکی ها و مواد غذایی را نخورید:

غذاهایی که به دلیل داشتن طبع سردی و یا مواد معدنی و ویتامین های مضر برای بارداری پسر در دوران قبل از بارداری توصیه نمی شوند شامل:

پیاز - کرفس - مائ الشعیر - لبنیات -گوشت سفید - غذاهای دریایی

توصیه های طب سنتی برای پسردار شدن 

 از امام صادق (ع) آمده است که مصرف هندبا یعنی کاسنی مایع منی را افزایش می دهد و موجب تولد فرزند پسر می شود و فرزندخوش سیما، خوش طینت و اصلاح مزاج شده به دنیا آید.در وسائل الشیعه ج 25 ص 179 و 181 و برخی منابع دیگر آمده است که بر تو باد خوردن کاسنی که منی را افزایش می دهد. فرزندان را زیاد می کند و مزاج و گرمی ملایمی دارد که باعث پسردار شدن می شود و در روایات بعدی اشاره شده است که کسی که می خواهد مالش افزوده شود و فرزندش پسر شود کاسنی زیاد بخورد.

 

روش مصرف کاسنی در تغذیه پسردار شدن

 

داروهای گیاهی برای پسردار شدن

 پودر پسر :متشکل از 32 نوع گیاه از جمله ناخنک،بنفشه،و 30 نوع گیاه دارویی

 پنج عرق گرم :شامل عرق میخک،دارچین،زنجبیل،ودو نوع عرق دیگر

معجون 110:مقوی قوه باء و تقویت کننده اسپرم (همچنین مفید در زودانزالی و تقویت قوای جنسی مرد)

دان فلفل :بعد از هر وعده غذایی 2-3 عدد باید میل شود (هم اقا،هم خانم)

 

 

از آنجا که جنسیت کودک از طریق اسپرماتوزوئید تعیین می شود، این مرد است که تعیین می کند جنسیت نوزاد، دختر یا پسر باشد. اگر چه هنوز نحوه عمل کردن رژیم غذایی و استفاده از رژیم مناسب شناخته نشده ولی گمان این است که ممکن است به علت تغییر متابولیسم، تخمک و به خصوص یون های سطح خارجی آن، در صورتیک ه تخمک، یون مناسب را داشته باشد، بتواند اسپرماتوزوئید حامل کروموزوم جنسی Y یعنی پسر یا X یعنی دختر را به طرف خود جلب کند. نتایجی که از به کاربردن این روش گزارش شده، یکنواخت نیست و بعضی از مراکز بین 80 تا 100 درصد موفقیت را گزارش داده اند، اما این نتایج، زمانی می تواند قابل قبول و قابل اعتماد باشد که رژیم غذایی، به تنهایی استفاده شود و سایر روش ها، همزمان با این روش به کار گرفته نشوند.

 

  1.  روش استفاده از رژیم غذایی، استاندارد نیست و تا حدود زیادی با موادغذایی معمول در هر کشور ارتباط دارد، ولی نتایج به دست آمده از این تحقیقات، یکنواخت بوده و هدف از آن، تغییر تعادل موجود بین یون های منزیم، سدیم، پتاسیم و کلسیم است.
  2. در این روش، آن چه اهمیت دارد، نسبت این مواد به یکدیگر و نه مقدار مطلق آن هاست. بنابراین، رژیم غذایی باید به گونه ای انتخاب شود که نه تنها باعث بالا رفتن ماده معدنی مورد نشود، بلکه مقدار املاحی را که باعث جلب اسپرماتوزوئید جنسیت مخالف جنین مورد نظر می شود، در خون کاهش دهد.
  3. در این روش، برای رسیدن به جنین پسر، بالا بودن نسبت سدیم و پتاسیم و کم بودن کلسیم و منیزیم، متابولیسم تخمک و به خصوص لایه خارجی آن را به گونه ای تغییر می دهد که اسپرماتوزوئیدهای حامل جنسیت پسر به طرف آن جذب می شوند. برای جذب اسپرماتوزوئید جنسیت دختر به وسیله تخمک، لازم است میزان کلسیم و منیزیم خون بالا برود و میزان پتاسیم و سدیم خون پایین بیاید. در یک مطالعه دقیق که روی 47 نفر زنی که از این رژیم برای به دست آوردن جنسیت مورد نظر استفاده کردند، 40 نفر توانستند فرزند پسر به دنیا آورند. رژیم فقط لازم است مدت سه ماه و به خصوص در ماهی که لقاح انجام می شود، استفاده شود.
  4. سدیم علاوه بر نمک طعام، در غذاهای دریایی، گوشت تخم مرغ، شیر، جگر گوساله، هویج و اسفناج نیز وجود دارد و مقدار مصرف روزانه آن، معادل نیم گرم است. در صورتی که رژیم های غذایی معمولاً تا چهار برابر این مقدار را به بدن می رسانند. منابع غذایی حاوی پتاسیم در فرآورده هایی مثل گوشت، غلات، میوه ها و سبزی ها وجود دارد.
  5. مقدار نیاز روزانه به پتاسیم، یک میلی گرم است، اما در رژیم های غذایی معمولا تا 15 برابر این مقدار پتاسیم وجود دارد. کلسیم که مقدار احتیاج روزانه آن در بدن 800 میلی گرم در روز است، در فرآورده هایی مثل شیرکاکائو، ماست، بستنی، شلغم، بادام و ساردین وجود دارد. منابع غذایی حاوی منیزیم نیز شامل قهوه، کاکائو، غلات، سبزی ها، مخمر آبجو، سویا، چغندر، گردو، جوانه گندم است. در بعضی تحقیقات با این روش تا 85 درصد موفقیت گزارش شده که برای چنین روش ساده، ارزان و بدون ضرری، نتیجه بسیار خوبی است. یکی از تغییرهای دیگری که در میزان تخمک گذاری صورت می گیرد، اضافه شدن مقدار گلوکز در ترشحات مخاطی دهانه رحم در موقع تخمک گذاری است.
  6. بالا رفتن مقدار گلوکز در ترشحات دهانه رحم، به جذب اسپرماتوزوئیدها کمک می کند و از آن جا که اسپرماتوزوئید پسر، از قدرت تحرک بیشتری برخوردار است، مناسب بودن ترشحات دهانه رحم، بیشتر به نفع اسپرماتوزوئید پسر است. استفاده از میوه های شیرین محتوی گلوکز در روزهای تخم گذاری، محیط را برای جلب اسپرماتوزوئید Y مناسب تر می کند، چون قند خون به سرعت بالا می رود. این غذاها شامل گلوکز، ساکاروز، شرب ذرت، عسل، آبنبات، غلات صبحانه شیرین شده، هویج، بیسکوئیت، سیب زمینی پخته، کشمش، نان گندم سفید، نوشابه های دارای شکر یا پلیمرهای گلوکز است.
  7. به طور خلاصه، غذاهایی که بیشتر برای لقاح پسر مناسب است، عبارتند از: غذاهای شور، موز، خرما، هویج، سیب زمینی، جگر، گوشت و تخم مرغ. غذاهایی که برای دختر مناسب است، عبارتند از: شیر و فرآورده های آن، ماهی ساردین، خاویار، بادام، کاکائو، جوانه گندم، کلم، کدو و فلفل سبز.

 

تعیین جنسیت با روش IUI

از جمله روش های علمی برای تعیین جنسیت جنین روش IUI است که این روش در آزمایشگاه های مراکز ناباروری انجام شده و روشی غیر تهاجمی و کم هزینه است و بدون عارضه ولی شانس رسیدن به جنس مورد نظر آن در حدود %80 است .

 

 

 

و اما طب سنتی چه نظری دارد؟

دکتر نازلی نمازی متخصص تغذیه و پژوهشگر طب سنتی می‌گوید: طبق کتب طب سنتی اگر زن و شوهر از نظر مزاج جنسی و جسمی گرم و قوی باشند و مرد اسپرم‌های سالم و به میزان متعارف داشته باشد و مقاربت در وقت مناسب و خوب و بلافاصله پس از اتمام عادت ماهانه زن انجام شود، شرایط برای به وجود آمدن جنین پسر فراهم است و عکس این شرایط نیز باعث به وجود آمدن جنین دختر خواهد شد. این پژوهشگر با اشاره به این‌که نوع رژیم غذایی بر کیفیت و کمیت اسپرم و بر مزاج رحم موثر است، می‌گوید: برخلاف طب نوین که تغییر در رژیم غذایی فقط مادر را کافی می‌داند، در طب سنتی ایرانی باید تغییر در رژیم غذایی هم پدر و هم مادر حداقل سه ماه قبل از بارداری بر حسب مزاج آنان انجام شود.

این متخصص می‌افزاید: در طب سنتی برای داشتن فرزند پسر باید رژیم غذایی پدر و مادر گرمی‌بخش و برای دختردار شدن باید رژیم غذایی همسران با مزاج سرد تجویز شود. در اولین قدم باید مزاج همسران توسط متخصص طب سنتی مشخص شود، سپس متناسب با مزاج کنونی زن و شوهر و بر اساس جنسیت جنین مورد نظر ، رژیم غذایی تجویز شود.

رژیم غذایی دختردار شدن از دیدگاه طب سنتی

اگر پدر یا مادر یا هر دوی آنها دارای مزاج گرم و خواستار فرزند دختر باشند، به گفته دکتر نمازی باید رژیم غذایی که حاوی غذاهایی با مزاج سرد است تجویز و میزان رطوبت یا خشکی رژیم غذایی نیز بر حسب مزاج فرد تنظیم شود . توصیه‌های غذایی در این خصوص به قرار زیر است.

مصرف لبنیات را افزایش دهید.

از میوه‌های دارای مزاج سرد و تر از جمله مرکبات، انار، آلو، هندوانه، آلبالو، گیلاس و زردآلو بیشتر استفاده کنید و مصرف میوه‌های گرم‌مزاج مانند خرما، انجیر، انگور و انبه را کاهش دهید.

میزان مصرف سبزیجات از جمله کاهو، خیار، گوجه، گشنیز و کدو را افزایش داده و از مصرف انواع کلم، سیر، پیاز، کرفس، زنجبیل، فلفل، سیاهدانه، ترب، انواع کلم و کنگر بپرهیزید.

گوشت مرغ و ماهی را به صورت آبپز استفاده کنید و مصرف گوشت گوسفند ، میگو و گوشت شترمرغ را به حداقل برسانید.

استفاده از سماق، لیموترش و نارنج هنگام مصرف گوشت‌ها سبب تعدیل مزاج گرم می‌شود.

از مصرف مغزهای آجیلی بپرهیزید ولی می‌توانید از تخمه کدو استفاده کنید.

در صورت سوءمزاج خشک در هر یک از همسران، جهت افزایش رطوبت بدن، میزان مایعات مصرفی را افزایش دهید. از غذاهای سرخ شده، کبابی و غلیظ بپرهیزید، مصرف غذاهای آبکی و آبپز را زیاد کنید و از مصرف غذاهای پر ادویه و تند بپرهیزید.

رژیم غذایی پسردار شدن از دیدگاه طب سنتی

اگر پدر یا مادر یا هر دوی آنها دارای مزاج سرد و خواستار فرزند پسر باشند باید رژیم غذایی با مزاج گرم تجویز شود. دکتر نمازی با اشاره به این موضوع می‌افزاید: ماساژ بدن با روغن‌های گرم مانند روغن زیتون، کنجد یا سیاهدانه مفید است و توصیه می‌شود. در صورتی که به عللی چون ضعف عمومی بدن، خشکی یا سردی دستگاه تناسلی و یبوست میزان اسپرم‌ها از حد طبیعی کمتر باشد مصرف غذاهای دارای مزاج گرم و تر موثرتر است. انواع مربای زردک، زنجبیل، ترنجبین و نارگیل، غذاهایی همچون حلیم با گوشت بزغاله، قلیه با ادویه‌های گرم همچون دارچین و خولنجان، پسته، نخوداب با دارچین، زعفران و گوشت مرغ، قلیه کدو و شلغم و پیاز، شربت سیب، عصاره گوشت، خوراک نخود و پیاز و سیر، زرده تخم‌مرغ عسلی و شکر سرخ از این جمله است. ضمن این‌که رعایت توصیه‌های زیر ضروری است:

مصرف زیاد لبنیات و آب محدود شود.

استفاده از شیرین‌کننده‌های طبیعی با مزاج گرم مانند نبات و مغزهای آجیلی توصیه می‌شود.

گوشت سفید محدود و از گوشت گوسفند و تخم‌مرغ عسلی بیشتر استفاده شود.

میوه‌های تازه با مزاج گرم همچون انگور، خرما، انجیر و انبه را در اولویت مصرف قرار دهید.

البته این نکات را فراموش نکنید که تا وقتی از مزاج خودتان اطلاعی ندارید، بدون مشورت متخصص و خودسرانه رژیم‌های مختلف را امتحان نکنید، زیرا رعایت نکردن تناسب غذاها با مزاج، علاوه بر تأثیر منفی در عملکرد جنسی به عوارض مختلف در دیگر اعضا منجر خواهد شد. همچنین اگر رژیمی را شروع کردید و عوارض ناخوشایندی بعد از آن بروز کرد از ادامه آن بپرهیزید.

ضمن این‌که یادآوری می‌کنیم موارد گفته شده برای تغییر جنسیت جنین قطعی نیست و در هر حال باید خودتان را از نظر رفتاری و روانی برای پذیرش فرزند با هر جنسیتی آماده کنید و بدانید که فرزند چه دختر و چه پسر هدیه‌ای از جانب خداست. فرمانروایی آسمان‌ها و زمین با خداست و هر چه او بخواهد، می‏آفریند. به هر کس بخواهد، فرزند دختر و به هر کس بخواهد، فرزند پسر هدیه می‏دهد..

 

 

حقایقی در مورد زاد و ولد بصورت طبیعی و تلاش بشر برای مداخله در آن

  • به طور طبیعی در مقابل 107-104نوزاد پسر 100نوزاد دختر متولد می شود.

 

فرضیات قدیمی تعیین جنسیت

    نظریه بقراط

  • بستن نخ دور بیضه چپ نوزاد پسر
  • بستن نخ دور بیضه راست نوزاد دختر

   نظریه ارسطو

  • جنسیت نوزادان بستگی به میزان فعایت طرفین حین هم آغوشی دارد و جنسیت نوزاد مشابه طرفی است که فعالتر است.

 

  • همچنین ارسطو اعتقاد داشت هم آغوشی در وزش باد شمال باعث پسردار شدن و در وزش باد جنوبی باعث دختردار شدن می شود.
  • در نظریه داروین گفته شده بر اساس شرایط محیطی مورد نیاز برای بقاء، نسبت تولد جنسیت گونه ها تغییر می کند.

 

سایر نظریات قدیمی

  • هم آغوشی Face to Face باعث تولد نوزاد دختر می شود.
  • مصریان قدیمی معتقد بودند زنانی که رنگ و رخسار بهتری دارند در آینده پسردار می شوند.
  • بر اساس نظر یونیان قدیم قرار دادن رختخواب در جهت شمال-جنوب باعث تولد نوزاد پسر می شود.
  • در فرانسه گفته می شد پدرانی که تمایل دارند پسردار شوند با خود تبر به رختخواب ببرند.
  •   کیمیاگران قدیمی و اطباء سنتی :پیشنهاد نوشیدن معجونهای با ترکیب متفاوت برای هر دو جنس پیش از لقاح توصیه کردند.
  • قبایلی خاص اعتقاد داشته اند که پوشیدن جامه خاص پیش از هم آغوشی در جنسیت نقش دارد.
  • چینی ها با استفاده از تقویم قمری که بر اساس سن مادر و تمایل به داشتن دختر یا پسر، زمان بارداری (ماه مورد نظر) را تعیین می کردند.
  • قدیمی ها (اعراب دوران جاهلیت) برای داشتن نوزادی با جنسیت خاص حتی اقدام به زنده به گور کردن نوزادانشان می کردند. در تاریخچه کشور چین نیز به این عمل اشاره شده است.

 

نتایج بررسی تمایلات جنسیتی در کشورهای جهان:

    تمایلات مردان هندی در سرشماری 2001

  • به ازای هر 1000نفرکه تمایل به پسر داشتند927نفردختر می خواستند.
  • در جمعیت روستایی در مقابل 1000 نفر پسر 903 نفر دختر می خواستند.

در آلمان به پرسش :اگر انسان قادر به انتخاب جنسیت فرزندش بود کدام را انتخاب می کرد؟

  • %58 تمایل خاصی نداشتند.
  • %30 تمایل یکسان به دختر وپسر داشتند.
  • %4تمایل بیشتر به دختر و%3تمایل بیشتر به پسر داشتند.
  • %1فقط دختر و%1 فقط پسر می خواستند.

 

تمایلات مردان چینی

  • در سرشماری سال1980،  108پسر در مقابل 100 دختر
  • در سرشماری سال2000،  117پسردر مقابل 100دختر
  • در مناطق ثروتمند130پسر در مقابل 100دختر

 

مقایسه نژاد ها در انتخاب و تمایل به جنسیت خاص

  • سفید پوستان نسبت به سایر نژادها تمایلات قویتری برای انتخاب جنسیت خاص داشتند.

 

زمینه های مداخله انسان چه می باشد؟

  • رویکرد های فرهنگی
  • محیط اجتماعی
  • ارزش های خانوادگی
  • تجربیات اشخاص

 

دلایل تلاش برای انتخاب جنسیت را میتوان به دو دسته تقسیم کرد:

  • پزشکی
  • غیرپزشکی

 

دلائل پزشکی:

چند صد بیماری بیماری ژنتیکی شناخته شده است که فقط جنس مذکر را مبتلا می کند:

  • هموفیلی
  • دیستروفی عضلانی دوشن

 

دلائل غیر پزشکی برای تمایل به داشتن فرزندی با جنسیت خاص:

  • داشتن کودکانی از هر دوجنس
  • از دست دادن فرزند و تمایل به داشتن فرزندی از همان جنس
  • دلائل اقتصادی ، اجتماعی و
  • یا فرهنگی

 

جنبه های قانونی انتخاب جنسیت

  • هنوز به طور کامل قانون زنده به گور کردن دختران منسوخ نشده به طوری که در مراحل اولیه بارداری در کشورهای چین، هند و کره از بین بردن جنین از لحاظ قانون بلا مانع است.
  • سال 2003 در کانادا قانونی ابلاغ شد که هر فردی که وسایل تعیین جنسیت خاص اعم از تجویز دارو، سقط جنین و... را فراهم نماید جریمه می شود.
  • در استرالیا نیز هرگونه لقاح مصنوعی به منظور انتخاب جنسیت خاص ممنوع است.
  • در هندوستان ارائه خدمات انتخاب جنسیت خاص توسط پزشکان و متخصصان از سال 1994منع شده است.
  • در ژاپن کاربرد PGD فقط محدود به دلائل پزشکی است.
  • در اسپانیا از سال 1988 هرگونه انتخاب پیش از لقاح جنسیت ممنوع است.

 

قرن بیستم و مفاهیم جدید تعیین جنسیت

  • نقش رژیمهای غذایی
  • نقش اولتراسوند(درسقط خودخواسته جنین)
  • آمینوسنتز(در شناخت جنسیت جنین و تصمیم به سقط آن)

 

پیشرفت علم بیولوژی و انتخاب جنسیت

  • زمان تخمک گذاری
  • شناخت کروموزمهای XوY
  • مطرح شدن تئوریهای مختلف (اثبات نشدن بعضی از آنها)

 

روشهای پیش از لقاح ، برای تعیین جنسیت:

  انتخاب اسپرم (Sperm sorting)

  • روش اریکسون
  • روش اریکسون در سال 1970ابداع شد.
  • میزان موفقیت 75-70درصد است.
  • اسپرمها را از ستون آلبومین عبور می دهند. 
  • بر اساس تمایل اولیه اسپرم مورد نظر، برای باروری انتخاب می شود.

 

 

  • روش میکروسورت(Microsort)
  • ازسال 1995ابداع شده است.
  • تشخیص براساس رنگ آمیزی فلوروسنت است.
  • اسپرمی که کروموزم Xحمل میکند 8/2 درصد بیشتر از اسپرم Y ، DNA دارد و رنگ بیشتری می گیرد.

 

یونها و خواسته ها:

  • اهمیت غلظت یونها کمتر است تا نسبت بین یون ها
  • نسبت پتاسیم و سدیم به کلسیم و منیزیم اهمیت دارد.

 

 

اصول برای پسردارشدن:

  • مواد غذایی انسان غنی از سدیم و پتاسیم و فقیر از کلسیم باشد.

اصول برای دختردارشدن:

  • رژیم غذایی فقیر از سدیم و پتاسیم و غنی از کلسیم باشد.

 

روش اجراء:   اگر چه اصول کار ساده است، روش اجرای آن ساده نیست. دقت در اجرای آن شدیداَ لازم است.

 

چه زمانی رژیم غذایی را باید شروع کرد؟

حدأقل دو پریود و دو ماه قبل از تاریخ پیش بینی شده برای بارداری

  • این حدأقل زمان لازم است.
  • بندرت اتفاق می افتد که بارداری دقیقاَ در تاریخ پیش بینی شده بوجود آید.
  • رعایت رژیم تا زمانی که تست بارداری مثبت شود. 
  • رژیم غذایی موجب تغییر یونی محیط درونی شده و موجب تغییر تمایل غشاء اوول می شود.
  • بدین ترتیب زمینه و شانس را برای ورود اسپرماتوزوئیدهای نر نسبت به ماده آماده می کنند.

 

 

نتایج یکی از مطالعات اخیردر مدل حیوانی

گروه

تعداد نمونه

جنس نر

درصد

جنس ماده

درصد

نسبت جنسیت

سدیم ، پتاسیم

164

91

55.5

73

44.5

1.25

کلسیم ، منیزیم

163

66

40.5

97

59.5

0.68

کنترل

147

72

49

75

51

0.96

 

 

تاَثیرکیفیت رژیم غذایی بر انتخاب جنسیت

  • فقر مواد مغذی دریافتی مادر موجب کم شدن تولد نوزاد پسر
  • تناسب اندام مادر و سایز درشت بدنی موفقیت تولد نوزاد پسر نسبت به دختر
  • دریافت رژیم غذایی با انرژی زیاد:%75نوزادان پسر
  • دریافت رژیم غذایی با انرژی کم فقط %46نوزادان نر بودند.

 

نتایج بررسی های انجام شده روی وضعیت تغذیه مادران

  • مادران مبتلا به سوء تغذیه دختران بیشتری زائیده اند.
  • در اتیوپی ارتباط مثبتی بین وضعیت تغذیه مادران و درصد تولد نوزاد پسر یافتند.
  • آنالیز بیش از 000/10تولد در مودنای ایتالیا نشان داد که مادران لاغر پسران کمتر داشتند.

 

تاَثیر رژیم غذایی مادر برجنسیت:

  • رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب اشباع و مقدارکم کربوهیدراتها:

  نسبت تولد نوزاد پسر به دختر به طور معنی دار بیشتر بود(10درصد کربوهیدرات)

  • وقتی نسبت کربوهیدراتها در تاَمین انرژی نسبت به چربی خیلی بالا رود:

   نوزادان بیشتر دختر می شوند(%60انرژی از کربوهیدرات) %67 نوزاد دختر

 

 

تاثیر میزان انرژی دریافتی بر تعیین جنسیت

  • نتایج حاصل از مطالعات نشان داده اند دریافت انرژی بالاتر در رژیم غذایی احتمال تولد نوزاد پسر را افزایش می دهد.
  • یافته های حاصل از مطالعه ای همچنین نشان داده که محرومیت غذایی یک هفته پیش از بارداری باعث افزایش احتمال تولد نوزاد دختر می شود که ممکن است به علت کاهش فعالیت گلیسروفسفریل کولین رحمی باشد.

 

تاثیر دریافت چربی در تعیین جنسیت

  • دریافت اسیدهای چرب بلند زنجیره چند غیر اشباع (PUFA) بالاتر در رژیم غذایی باعث افزایش احتمال تولد نوزاد پسر نسبت به دختر می شود (69%).
  • محتوای بالای چربی غذا (با انرژی یکسان رژیمی) باعث افزایش احتمال تولد نوزاد پسر می شود(رژیم VHF).
  • در تایید نظریه فوق نیز مطالعه دیگری نشان داده رژِیم کم چرب با انرژی  یکسان احتمال تولد نوزاد دختر را افزایش داده است.

 

تاثیر اسیدهای چرب ضروری بر جنسیت جنین

  • دریافت مکمل غذایی اسیدهای چرب ضروری n-3 احتمال تولد نوزاد پسر را افزایش می دهد.
  • در مطالعه ای نیز ارتباط محتوای اسید چرب DHA و EPA را با افزایش احتمال تولد نوزاد پسر نشان داده اند.

تاثیر پروتئین دریافتی بر جنسیت

  • نتایج حاصل از مطالعات نشان داده اند تغییر در درصد پروتئین دریافتی مادر با انرژی یکسان در میان گروههای مورد بررسی بر تغییر نسبت جنسیت تاثیر نداشت، اگر چه کاهش پروتئین دریافتی همراه با کاهش انرژی احتمال تولد نوزاد پسر را کاهش می دهد.

 

امگا -3 و امگا -6 در رژیم مادر

  • مقایسه نسبت امگا -3 و امگا-6 در تعیین جنسیت نشان داد رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا-6 به طور معناداری باعث تولد نوزاد دختر بیشتری نسبت به رژیم غذایی غنی از امگا-3 و گروه کنترل می شود.

 

تاثیر کافئین بر جنسیت

  • مطالعه روی موشهای چینی نشان داده کافئین به طور معناداری نسبت جنسیت دختر را زیاد می کند.

 

یافته های حاصل از متاآنالیز اخیر نشان داده که بین افزایش احتمال تولد نوزاد پسر با :

فنوتیپ عضلانی زنان شبیه مردان

سطوح بالای استروژن وآندروژن در زمان لقاح

و توزیع چربی آندروئیدی در زنان

ارتباط وجود دارد.

 

علاوه بر عوامل تغذیه ای نتایج مطالعات نشان داده اند:

  • فصل تولد نوزاد: نتایج حاصل از مطالعات نشان داده احتمال تولد نوزاد پسر در بهار و تابستان بالاتر است.
  • سن مادر: سن مادر در هنگام بارداری ارتباط منفی با تولد نوزاد پسر دارد.
  • نژاد: تولد نوزاد پسر در سیاه پوستان کمتر است (104-102 پسر به ازای هر 100 نوزاد دختر)
  • رفتارهای جنسی
  • غلظت هورمون های مادر
  • آلوده کننده های طبیعی: تجمع برخی سموم خاص در بدن مادر احتمال بارداری به جنسیت خاصی را کاهش می دهد.
  • فاکتورهای ژنتیکی
  • کاربرد IVF :  در لقاح های خارج جنینی به علت غلظت های بالاتر مواد تغذیه ای در محیط کشت و افزایش سرعت حرکت اسپرم، احتمال تولد نوزاد پسر افزایش می یابد (حتی اگر انتخاب خاصی مد نظر نباشد).

 

  • استرس: باعث تولد نوزاد پسر کمتری نسبت به دختر می شود.
  • مدت زمان هم آغوشی پیش از لقاح:  صرف مدت زمان کم تولد نوزاد پسر را کاهش می دهد که احتمالاً به علت کاهش Ph واژِینال مادر است.
  • صنعتی شدن زندگی: پیش از صنعتی شدن زندگی (سالهای 1850-1775) تعداد تولد نوزاد پسر بیشتر بوده و با پیشرفت صنایع نسبت آن کاهش یافته است.

     

منابع :

 

مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی شهید بهشتی

دوره شانزدهم شماره 1 ، ص57 الی 67

دکتر سید علی کشاورز

مدیر گروه گروه تغذیه و بیوشیمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

https://www.yjc.ir/fa/news/

https://www.beytoote.com/

http://ijem.sbmu.ac.ir/

https://www.sid.ir/fa/journal/

https://niniban.com/fa/news/

http://namnak.com/

https://mamasite.ir/

 

 

نظرات  (۱)

۰۸ تیر ۹۸ ، ۱۵:۵۸ سیّد محمّد جعاوله
خسته نباشید.
پاسخ:
سپاس از نظرتون 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی