◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

رایانامه گروه : eshragh.it@chmail.ir
◄ گروه IT دانشگاه اشراق بجنورد

ﺻﺪ ﺳﺎﻝ ﺭﻩ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﻣﯿﺨﺎﻧﻪ ﺑﮕﯿﺮﯼ
ﻋﻤﺮﺕ ﺑﻪ ﻫﺪﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺳﺖ ﻧﮕﯿﺮﯼ

ﺑﺸﻨﻮ ﺍﺯ ﭘﯿﺮ ﺧﺮﺍﺑﺎﺕ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﭘﻨﺪ
ﻫﺮ ﺩﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺩﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﯼ

*

گر بر سر نفس خود امیری، مردی
بر کور و کر، ار نکته گیری، مردی

مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتاده ای بگیری، مردی...

آخرین نظرات

نویسندگان

پیوندها


آی تی رسان/ آیا برای روت کردن گوشی هوشمند و تبلت خود، وسوسه شده‌اید؟! روت کردن سیستم عامل اندروید، یک دنیا از غیرممکن‌ها را برای‌تان به ممکن، تبدیل می‌کند اما به‌یاد داشته باشید که در درجه اول با روت کردن تلفن هوشمند و تبلت خود، گارانتی دیوایس خود را از دست خواهید داد و همچنین ممکن است که در حین انجام روت، دستگاه شما بریک شود. پس باید خیلی مراقب باشید!

راستش را بخواهید در اینترنت، آموزش جامع و جالبی برای “روت” وجود نداشت و برای همین، تصمیم گرفتیم که یک آموزش کاملا متفاوت را برای‌تان تدارک ببینیم. این آموزش در چند قسمت بیان خواهد شد که تمام قسمت‌های آن، به‌زودی منتشر خواهند شد. در این آموزش، تا جایی که توانستیم، مفاهیم اولیه را ساده بیان کردیم و از زیاده گویی، پرهیز کردیم. همچنین در بعضی بخش‌ها، مطلب را مفصلا شرح دادیم تا جای اشکال یا پرسشی باقی نماند. این اولین قسمت از آموزش می‌باشد و به‌ترتیب، آن را تکمیل خواهیم کرد. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

روت کردن به‌ چه‌معناست؟!

سازندگان موبایل و تبلت‌های اندرویدی، کاری با محصولات خود می‌کنند تا کاربران نتوانند هر برنامه‌ای را که می‌خواهند، برروی سیستم عامل اندروید اجرا نمایند. هنگامی که شما گوشی یا تبلت خود را روت می‌کنید، می‌توانید هرگونه محدودیتی که سازنده برروی سیستم عامل آن اعمال کرده است، از میان بردارید. در واقع با روت کردن، می‌توانید برنامه‌های بیشتری را اجرا کنید، سیستم‌ عامل اندروید را سفارشی کنید ( بعدا مفصلا توضیح خواهیم داد!) و همچنین از راه‌های گوناگون، سرعت تلفن همراه و تبلت خود را افزایش دهید.

برای روت کردن، باید در ابتدا از رام اصلی خود نسخه‌‎ی پشتیبان تهیه نمایید و سپس یک کاستوم رام ( نسخه‌ی سفارشی شده اندروید ) را برروی گوشی یا تبلت خود، فلش بزنید.

چرا باید گوشی یا تبلت خود را روت کنیم؟!

راستش را بخواهید، همچین اجباری وجود ندارد اما یکی از اهداف اصلی، خلاص شدن از شرّ برنامه‌های سیستمی یا bloatware ( برنامه‌هایی که سازندگان برروی محصول خود نصب می‌‎کنند؛ مانند موزیک پلیر واکمن سونی، MeWidget هواوی و … ) است. شما همچنین می‌توانید با روت کردن، دیوایس خود را به یک مودم بی‌سیم تبدیل کرده و اینترنت آن را با سایر محصولات هوشمند، به اشتراک بگذارید.

به‌علاوه، شما قادر خواهید بود تا به تمام فایل‌های سیستم عامل اندروید دسترسی پیدا کرده و برنامه‌هایی را که نیاز به روت دارند، نصب نمایید. فلاش زدن کاستوم‌ رام‌های متعدد، تغییر کرنل، تغییر ظاهر اندروید، اعمال محدودیت برروی برنامه‌ها با پذیرفتن یا رد کردن permissions آن‌ها و … از دیگر قابلیت‌هایی است که روت کردن، به شما هدیه می‌دهد.

شاید برنامه‌ی شگفت‌انگیز زیادی وجود نداشته باشد که پس از روت کردن، از آن‌ها استفاده کنید اما همان چندتای محدودی‌هم که وجود دارند، به‌اندازه‌ی کافی ارزشمند هستند. برای مثال، برخی برنامه‌ها می‌توانند به‌طور خودکار از تمام اطلاعات گوشی یا تبلت اندرویدی شما یک نسخه‌ی پشتیبان تهیه نمایند یا حتی از رام اصلی، یک بک‌آپ بگیرند اما یک شرط دارد و آن‌هم، روت بودن سیستم عامل اندروید موجود برروی گوشی و یا تبلت هوشمند شماست!

اما چرا نباید روت کنیم؟!

خب روت کردن همانند دیگر کارها چند عیب دارد که در ادامه می‌خوانیم:

باطل کردن گارانتی: برخی از سازندگان و تولید کنندگان تلفن همراه و تبلت‌های هوشمند، به‌دنبال بهانه می‌گردند تا گارانتی دیوایس شما را باطل کنند ( حالا نه که این گارانتی‌هم که میدن، خیلی به درد می‌خوره!). البته بعدا که دیوایس هوشمند اندرویدی خود را روت کردید، می‌توانید آن را آن‌روت نمایید. اگر تلفن همراه و یا تبلت شما بنابر هردلیلی با مشکل مواجه شد و نیاز پیدا کردید که آن را به نمایندگی‌اش نشان دهید، ابتدا رام اصلی مخصوص دیوایس خود را دریافت کرده و برروی گوشی یا تبلت خود، فلش بزنید تا نمایندگی متوجه عمل خبیثانه شما نشود!
بریک شدن یا از کار انداختن دائمی: هروقت که وسوسه شدید تا گوشی خود را روت کنید، این احتمال را هم در نظر بگیرید که شاید (خیلی کم!) دیوایس شما در مراحل انجام روت، بریک شود. این ترسی است که همه اندرویدی‌ها در هنگام روت دیوایس خود تجربه خواهند کرد و هیچ راهی برای خلاص شدن از شر آن، وجود ندارد. البته اگر به دستورالعمل‌های گفته شده با دقت عمل کنید، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. یک پیشنهاد برای شما داریم و آن‌هم این است که همواره سعی کنید از آموزش‌های فارسی به جای منابع خارجی، استفاده کنید. برخی از مشخصات گوشی‌های اجنبی (!) با مشخصات همان مدل در کشور ما، فرق دارد که این، مراحل روت را با مشکل مواجه می‌کند.
خطرات امنیتی: با روت یک دیوایس هوشمند اندرویدی، برخی از مشکلات امنیتی را ممکن است تجربه کنید. بسته به برنامه‌ای که استفاده می‌کنید، امکان دارد برای گوشی یا تبلت خود یک حفره امنیتی ایجاد نمایید. همچنین برخی از سرویس‌های گوگل برای محصولات روت شده، ممنوع شده است!

اصطلاحات رایج و فنی!

بوت لودر: در معنای واقعی، بوت لودر یک کد است که قبل از اجرای سیستم عامل، اجرا می‌شود. بوت لودرها، اساسا دستور العمل‌ بوت کرنل سیستم عامل را دسته بندی کرده و بسیاری از آن‌ها، محیط اصلاح و عیب‌یابی مخصوص به خود را دارند.

به‌دلیل اینکه بوت لودر قبل از هر نرم افزاری در دیوایس شما شروع به‌کار می‌کند، پس باید با پردازنده مچ باشد و بد نیست بدانید که هر مادربورد، بوت لودر مخصوص به خود را دارد. این یکی از دلایلی است که تمام گوشی‌های اندرویدی بسته به نوع سخت افزار خود، کاستوم رام‌های مخصوص و متفاوتی دارند.

بوت لودر گوشی‌های اندرویدی:
هر تبلت و گوشی هوشمند اندرویدی، دارای یک بوت لودر است که به کرنل سیستم عامل دستور می‌دهد تا به‌صورت کاملا عادی بوت شود. سیستم عامل اندروید با این‌که یک سیستم عامل متن باز یا اوپن سورس است اما هر سازنده یک بوت لودر سفارشی را برای سخت افزار محصول خود، طراحی نموده و آن را قفل کرده است.

بهتر است گوشی‎‌ یا تبلت هوشمند خود را همانند یک هارد درایو در نظر بگیرید؛ گرفتید؟! خب، دیوایس شما هم همانند یک دیسک سخت، از چند پارتیشن مختلف ساخته شده است. در یکی از این پارتیشن‌ها، اطلاعات مربوط به سیستم عامل دیوایس شما نگه‌داری می‌شود و در دیگری، اطلاعات مربوط به برنامه‌ها گنجانده شده است. بخش دیگری از این پارتیشن‌ها، همانند دست‌های پشت پرده، کارهایی می‌کنند که برای بوت سیستم عامل ضروری بوده اما هیچ خوش ندارند که آن‌ها را ببینید!

چرا بوت لودرها قفل هستند؟!
همانطور که پیشتر گفتیم، بوت‎‌‌لودرها از سوی سازندگان قفل می‌شوند و با یک بوت لودر قفل شده، تقریبا غیرممکن است که بتوانید یک کاستوم رام را برروی گوشی یا تبلت خود فلش بزنید. همچنین با بوت لودر قفل، ممکن است که در طی انجام این کار، گوشی شما بریک شود. بنابراین، اولین قدم برای روت کردن، باز کردن قفل یا آنلاک کردن بوت لودر می‌باشد.

چگونه بوت‌ لودر را آنلاک کنیم؟!
برای این کار، بهتر است به سایت سازنده‌ی تلفن همراه و یا تبلت خود مراجعه کرده و مطابق دستورالعمل‌های گفته شده، عمل کنید. عموما برای بازکردن بوت لودر، باید گوشی خود را به محیط بوت لودر (فست بوت) برده و با تایپ دستوراتی در CMD ویندوز خود، بوت لودر را آنلاک نمایید. البته قبلش، نیاز به داشتن کدی‌ دارید تا در هنگام آنلاک کردن بوت لودر، جایی که از شما یک کد درخواست کند، آن را وارد نمایید. برای دریافت این کد، به لینک‌های گفته‌ شده زیر یا به سایت سازنده دیوایس خود، مراجعه کنید.

برای هواوی: www.huaweidevice.com/worldwide/servicePolicy.do?method=toApplyUnlock

برای اچ‌تی‌سی: www.htcdev.com/bootloader

برای سونی: www.unlockbootloader.sonymobile.com

کرنل چیست؟!

اگر وقت خود را در سایت‌‌ها و انجمن‌های آموزشی برای آموزش روت صرف کنید، به‌زودی با مفهومی پیچیده به‌نام «کرنل» مواجه خواهید شد. کرنل منحصرا برای سیستم عامل اندروید نیست؛ iOS، مک OS و تقریبا همه سیستم‍‎عامل‌ها، دارای یک کرنل می‌باشند.

دستگاه‌های هوشمند اندرویدی، همگی از «هسته» یا «کرنل» لینوکس استفاده می‌کنند اما این کرنل، دقیقا آن‌چیزی نیست که سیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس دیگر از آن استفاده می‌نمایند. سیستم عامل اندروید، دارای کدهای بی‌‎شمار داخلی مخصوصی است که کار توسعه‎‌‌دهندگان را ساده‌تر می‌کند.

توسعه‌دهندگان به کمک این کدها، درایورهای سخت‌افزاری را برای قطعاتی که با ورژن کرنل متناسب است، توسعه می‌دهند. این یکی از دلایلی است که توسعه‌دهندگان مستقل و هکرها، نسخه‌های جدید سیستم عامل اندروید را باید طوری برای دیوایس‌های قدیمی‌تر پورت کنند که همه‌ بخش‌های آن به‌خوبی کار نماید. چنین کاری، طبعا زمان زیادی می‌طلبد!

به‌طور کلی می‌توان «کرنل» را واسطه‌ای میان سخت افزار و نرم‌افزار، تعریف نمود. هنگامی که نرم‌افزار برای انجام چیزی نیاز به سخت افزار پیدا می‌کند، یک درخواست برای کرنل می‌فرستد؛ کارهایی از قبیل روشنایی صفحه نمایش و کنترل میزان صدا در نهایت، توسط کرنل مدیریت می‌شوند.

خب این‌ همه حرف زدیم تا در نهایت بگوییم، کرنل دقیقا چیزی است که به بخش صفر و یک دستور می‌دهد تا اعمال کاربران از قبیل لمس را مشاهده کرده و درک نماید. سپس آن را به سیستم، گزارش دهد. (چه تنبل!)

بدون کرنل، توسعه دهندگان مجبور خواهند شد تا به‌صورت جداگانه برای هر event برای هرقطعه از سخت افزار دیوایس شما، کدی را تعریف نمایند. با وجود کرنل، همه کاری که باید انجام دهیم، این است که به کمک API های سیستم عامل اندروید، قطعات سخت‌افزاری را با کرنل مرتبط کنیم. در نهایت و برای جمع بندی، باید بدانید که کرنل، فقط یک واسطه میان سخت افزار و نرم افزار است تا آن‌دو را به‌هم، مرتبط نماید.

نظرات  (۲)

سلام
ممنون که وبلاگم سر زدید. لینک وبلاگتون را در وبلاگم قرار دادم

آموزش قرار دادن آیکون در کنار اسم سایت یا وبلاگ (FavIcon)

حتما شما هم Icon یا شکلک هایی که در کنار عنوان سایت ها در مرورگر نمایش داده می شود را دیده اید. استفاده از این شکلک ها که به آن Favicon گفته می شود، علاوه بر زیبایی باعث مشخص شدن یک سایت در بین Tab های مختلف می شود.

اگر دوست دارید برای سایت یا وبلاگ خود Favicon ایجاد کنید، با این مقاله آموزشی همراه شوید.

 

مرحله اول :

قبل از هر چیز، باید آیکون یا شکلک مورد نظر خود را طراحی کنید. برنامه های زیادی برای طراحی آیکون وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. و یا می توانید از بین مجموعه آیکون های آماده، یکی را انتخاب کنید. اما توجه داشته باشید که آیکون مورد نظر، باید در اندازه 32x32 پیکسل باشد. اگر آیکون مورد علاقه شما بزرگ تر از این اندازه بود، باید آن را ویرایش کرده و کوچک کنید.

 

از این سایت ها هم می توانید برای ایجاد Favicon استفاده کنید :

www.favicon.cc

tools.dynamicdrive.com/favicon

 

اسم آیکونی که می خواهید به عنوان Favicon استفاده کنید را favicon.ico قرار دهید.

مرحله دوم :

بعد از آماده کردن آیکون مورد نظر خود، باید آن را در فضایی در اینترنت آپلود کنید.

 

- اگر هاست مستقل برای سایت خود دارید، به راحتی فایل favicon.ico را در ریشه اصلی سایت خود در پوشه public_html قرار دهید. و کار تمام است. بعد از Refresh کردن صفحه اول سایت خود، favicon را خواهید دید.

 

- اگر وبلاگ دارید، ابتدا باید فایل favicon.icon را در فضایی در اینترنت آپلود کنید. (مثلا در آپلود سنتر سرویس دهنده وبلاگتان) . سپس باید این کد را در فایل اصلی قالب وبلاگ خود ، و بعد از تگ قرار دهید :

 

<link href="در اینجا محل آدرس آیکون را قرار بدهید" rel="shortcut icon">


  این کد را بعد از هد قرار بدهید

بعد از Refresh کردن وبلاگ خود، آیکون را خواهید دید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی